Slapper du av med alkohol på ferie med barna?

God morgen! I dag har jeg alt vært oppe siden litt før 6, siden jeg skulle møte i studio hos TV2 på Karl Johansgate 6.30. (Godt jeg har to så entusiastiske vekkerklokker..)

Tiiidlig på morgenen er det digg at noen andre føner håret og gjør deg fin i en fei.

En ny undersøkelse fra alkovettorganisasjonen Av-og-Til viser nemlig at hver fjerde nordmann slapper av med alkohol når de er på ferie med barna. Halvparten av oss hver bidige dag.

Derfor ba God Morgen Norge meg om å komme i studio sammen med Av og Til leder Kari Randen for å snakke om foreldres alkoholforbruk i skoleferien.

Flinke, fine Kari Randen og meg i green roomet til TV2.

Selv er vi akkurat kommet hjem fra en nydelig uke i Danmark. Der drakk jeg ett glass vin på den første middagen, og resten av ferien droppet jeg alkoholen. For koster det egentlig så mye å la hver? Eller i det minste å la Sancerren bli i kjøleskapet til barna er i seng, og heller ta vinen på balkongen i kveldssola?

Kari Randen sa det tydelige på Tv2 i morges: Norske barn opplever en alkoholmarinert sommerferie. Ønsker vi egentlig det?

I motsetning til voksne kan ikke barn velge å dra hjem fra den grillfesten om de ikke synes det er noe morsomt mer.

Kari Randen påpeker at barna ofte kan føle det ekstra utrygt om foreldrene drikker når de er i et fremmed land eller i uvante omgivelser.

Jeg tenker det viktigste er å ha gjort seg noen tanker om dette på forhånd. Selv er jeg veldig glad i et glass kald rosévin i sommersola, men har bestemt bestemt meg for at min personlige grense sammen med barna er 1 glass vin. Gjerne mindre. Mannen min bytter stort sett til lettøl i sommersola.

Datteren min nærmer seg seks år -selv om det føles som jeg fødte henne i går!- og kanskje er det bare seks, sju år igjen før hun synes det er teit å dra på ferie med oss. Jeg synes det er verdt å tenke gjennom hvilke barndomsminner har jeg lyst til å gi henne fra ferien. Det skal ofte mindre vin til enn vi selv tror før mamma eller pappa forandrer seg nok til at barna synes vi er “rare” eller “annerledes”.

Av og Til har laget noen fine råd som ligger ute på deres hjemmeside. Her foreslår de for eksempel:

  • Tenk deg om før du er i situasjonen. Bruk alkovett. Bestem deg på forhånd om, eller hvor mye du skal drikke.
  • Sørg for å ha flest anledninger sammen med barn og ungdom uten alkohol.
  • Finn praktiske løsninger som tar hensyn til barna, de trives best med edru voksne.
  • Vil du drikke når du er sammen med barn, drikk mindre enn du pleier.

Er det rett at barna skal få høye skuldre, for at vi skal få lave skuldre? Hva synes du?

Drikker du vin for å slappe av sammen med barna i ferien? Hva er grensa di? Og har du noensinne selv sett voksne opptre beruset sammen med barn?

35 kommentarer on Slapper du av med alkohol på ferie med barna?

  1. bob saget
    18/06/2013 at 9:09 am (10 months ago)

    drikk hembrent foran ungan kver helg, de gjør itte dem noen ting
    døm ska bli vaksin en gang døm og

    Reply
    • Susanne Kaluza
      18/06/2013 at 9:49 am (10 months ago)

      Regner med du ikke er seriøs, men vil uansett si at du har helt rett i at barn blir store fort. Om du vil ha unger som drikker hjembrent hver helg er det selvsagt bare å kjøre på. Om du vil bedre for barna dine er det best å tenke seg om.

      Reply
    • Ingvild
      18/06/2013 at 2:57 pm (10 months ago)

      Bob! En kommentar man ikke sovner av å lese ! Props!

      Reply
  2. Ingvild
    18/06/2013 at 9:23 am (10 months ago)

    Dette har vi lest før. Barn syns det er kjedelig med fulle foreldre, hvem skulle tro?

    Reply
    • Susanne Kaluza
      18/06/2013 at 9:48 am (10 months ago)

      Tydeligvis viktig å minne på, siden den nye undersøkelsen viser at en million nordmenn drikker foran barn og unge i ferien. Mange hver dag.

      Reply
  3. Johanne
    18/06/2013 at 10:20 am (10 months ago)

    Kjempeviktig tema! Selv drikker jeg ikke alkohol mens barna er våkne, men jeg kan godt ta et glass eller to etter at de har lagt seg, aldri mer. Nå når barna har blitt større, og er litt lengre våkne, så tror jeg kanskje jeg vil endre på det, og ta meg et glass eller to til helgekosen og noen dager i ferien, mens de enda er våkne. Jeg tror ikke de tar skade av å se at voksne kan kose seg med litt alkohol.

    Reply
  4. Camilla
    18/06/2013 at 10:21 am (10 months ago)

    Jeg er så enig med deg, Suzanne! Barn merker det med en gang når voksne blir “rare” eller “anderledes”. Jeg drikker ikke selv og merker hvor fort jeg selv merker at jeg synes det er ubehagelig når andre blir “anderledes”. Der burde ikke være et stort offer å vente med alkoholen til barna sover. Barna kan dessuten våkne, så å begrense inntaket når en har ansvaret for barn burde egentlig være en selvfølge.

    Reply
  5. Diaperdiva
    18/06/2013 at 10:56 am (10 months ago)

    Veldig viktig tema, og dette har vi godt av å lese, igjen og igjen! De siste 3 årene har jeg konsumert minimalt, da jeg har ammet eller vært gravid nesten hele tiden. Og man tenker jo på barna sine da? Hvorfor skal man da ikke ha barna i tankene, selv om de ikke ligger i magen eller blir ammet? Det er jo det viktigste man har, og må ta vare på. Også på ferie! I og med at jeg selv var avholds langt ut i voksen alder (helt til jeg fant ut at rødvin var noe for smaksløkene allikevel..) Og har vært mer eller mindre uten de tre siste årene.. så vet jeg akkurat hva det snakkes om, når folk forandrer seg.. Og JEG synes det er skummelt! Hva føler da ikke våre barn? Jeg er veldig takknemlig for at jeg har vokst opp med avholdne foreldre selv, så jeg vet ikke hvordan det måtte være.. Men trygt og godt, det er det hvertfall ikke! At såå mange drikker på ferie, det sjokkerer meg. Stakkars barn! Her må noe gjøres! Bra du tar saken Susanne! :-)

    Reply
  6. Marianne SW
    18/06/2013 at 11:07 am (10 months ago)

    Jeg drikker veldig lite alkohol og derfor er det heller ikke som noe stort offer å la det være helt når jeg er med barna. Munkholm holder lenge for meg. Vi kom akkurat hjem fra Mallorcaferie og så flere eksempler på norske foreldre som var tydelig beruset i følge med små barn og noe eldre barn som tydelig var flaue i situasjonen. Har tidligere også erfart at politi og barnevern møtte charterflyet vi satt i på Lanzarote fordi et foreldrepar med små barn var så beruset at de ikke var i stand til å ta seg av hverken seg selv eller sine to barn og flypersonalet hadde meldt fra. Kabinpersonalet kommenterte at dette uheldigvis skjedde ganske ofte. Rett og slett vedlig trist. Selv om jeg selv velger å ikke drikke i det hele tatt så er ikke det nødvendigvis rett for alle. Tror det er viktig å være ekstra bevisst hvis man sjelden drikker alkohol til vanlig for da skal det ikke mye til før man endrer oppførsel. Mannen min vokste opp i en sør-amerikansk familie hvor et glass rødvin var del av hverdagsmiddagen for alle voksne i familien men jeg har aldri opplevd de synlig beruset og de stopper etter det ene glasset.

    Reply
  7. Camilla
    18/06/2013 at 11:20 am (10 months ago)

    Alt med måte, sier jeg :) Selvfølgelig skal man ikke drikke så mye at det indre fylletrollet hopper fram, men jeg tror det er sunt for barn (og hvertfall barn som nærmer seg ungdomsskolealder og alkoholdebut) å se at det går an å kose seg med 1-2 glass vin til maten uten at personligheten endrer seg av den grunn. Jeg har ikke barn selv, men jeg har vokst opp med foreldre som har drukket vin til maten, og jeg tror ikke jeg har tatt noen skade av det, akkurat. Jeg tror den gyldne middelvei er en fin vei å gå, og så må man huske at selv om vinen er billigere i Sør-Europa, trenger man ikke å gå bananas. ;)

    Reply
  8. Kaisa
    18/06/2013 at 11:22 am (10 months ago)

    Både min kjære og jeg begrenser oss kraftig sammen med lillebolle, selv om han bare er 2 år nå. Det skal sies at begge har et lavt alkoholkonsum i utgangspunktet, så det er ikke noe offer. Men vi snakket om det på ferie i fjor, begge hadde lagt oss på en linje med lite alkohold uavhengig av hverandre.
    For min del er det fordi jeg vet hvor lite som skal til før man oppfatter andre som “annerledes”, og jeg tror det skal lite til før det merkes på meg selv. Dessuten har jeg en liten morgenfugl av en unge, som gladelig starter dagen kl. 06, uavhengig av hva mamma og pappa egentlig drakk dagen før.

    Reply
  9. Huldra
    18/06/2013 at 12:08 pm (10 months ago)

    Nå er riktignok poden her i det 15. året, men jeg spurte ham like godt hva han syntes (for etpar år siden). Han sa det var helt ålreit at vi drakk litt vin (til maten, og gjerne litt etterpå). Jeg tror det kommer an på mengden man inntar og hvordan man reagerer på alkohol. Han har aldri sett meg full, men har lært at man drikker seg ikke utørst på alkohol. Er man tørst, drikker man vann (helst) eller mineralvann. Når vi er på tur, går det gjerne en flaske vin til en lang middag (to personer), og som regel dobbelt så mye vann.
    Alkohol skal heller ikke føre til at man ikke orker aktivitet (dagen derpå).

    Reply
  10. June
    18/06/2013 at 2:27 pm (10 months ago)

    Nei, jeg drikker ikke alkohol på ferie med barna.. fordi det er ikke nødvendig! Jeg klarer faktisk ikke komme på en eneste god grunn til å velge vin foran et glass iste/brus til maten..

    Reply
  11. Birgitte
    18/06/2013 at 2:46 pm (10 months ago)

    Kjempeviktig tema som ikke bare gjelder feriene. Jeg har sett de verste sidene av alkoholkonsum hos familiemedlemmer som er sammen med sine barn,og tro meg, – det er ikke like hyggelig bestandig. Når jeg som voksen opplever det som ubehagelig, hva gjør ikke da barna. Bare så det er sagt, jeg er ikke prippen!
    Skrekkeksempelet fra ca 7 år tilbake; Vi var på seiltur med noen venner og hadde fortøyd båten. Vel i land støtte jeg på en gråtende 5-åring som gikk rundt i en båthavn(trenger vel ikke si at gutten var uten redningsvest). Faren var på båttur med ny dame og hadde gitt barnet penger for å holde seg unna mens de satt og drakk på lekteren. Da vi etter mye om og men fant faren var han langt fra edru, og ba meg la være å bry meg med andres unger. Det jeg sa til faren egner seg ikke på trykk, men jeg tror han skjønte poenget! Heldigvis hadde faren med venner som tok seg av gutten. Det var en ekkel opplevelse for meg, og hvordan var det ikke da for den stakkars gutten. Nei, – vær forsiktig med alkohol sammen med barna, de fortjener ansvarlige foreldre! God sommer!

    Reply
  12. Lisa
    18/06/2013 at 2:49 pm (10 months ago)

    Jeg er vokst opp med ett dårlig forhold til alkohol. Da snakker jeg ikke om at de voksne ofte tok seg to glass vin (hadde det enda vært så vel..), men heller en hel fest (tidlig 80-tall). Det kan selvsagt ikke sammenlignes med å ta seg ett glass på ferie e.l.
    MEN, jeg mener alt med måte. Fra min egen oppvekst vet jeg at jeg aldri likte når mamma tok sen èn øl, fordi jeg visste at det ikke ville bli den siste. Og jeg visste hun ville bli “annerledes” og “rar”.
    Hadde jeg derimot fått oppleve at hun tok seg 2 glass vin og ble i “artig form”, hadde jeg neppe husket det idag, nettopp fordi det ikke ville bli sett på som noe problem..
    Er man på ferie, skjønner at store og små vil kose seg, men det burde jo ikke bli noe mer enn hva de gjør her hjemme. Ett glass til maten o.l bør da holde..

    Reply
  13. Monica
    18/06/2013 at 2:54 pm (10 months ago)

    Selv drikker jeg aldri foran datteren min, for jeg synes ikke det er noe vits. Jeg er 24 år og var glad i å ta en fest før jeg fikk barn, men etter å ha vokst opp med dårlig alkoholkultur i hjemmet også, er det ikke noe jeg ville videreført til mine barn.
    Nå blir jeg som oftest også ganske “slækk” etter ett glass vin/øl i varmen, og med barn med meg ser jeg ikke hvorfor jeg skulle utsatt meg for det når vi skal kose oss sammen og ha det gøy! Når jeg tenker meg om, er det ikke noe spesielt god smak i alkohol heller, så det koster meg ikke en kalori å bytte det ut med ett glass brus når man er med barna.

    Reply
  14. Stine
    18/06/2013 at 3:35 pm (10 months ago)

    Begge bestefedrene mine var alkoholikere og det var det som ødla hjemme til mine foreldre når de var barn. Barn får med seg mer en voksne tror. Husker det var vorterøl i skapet mamma skulle ha til Jul jeg spurte om Moffa skulle komme jeg var vel 4.. mamma lurte på hvorfor jeg spurte.. jeg sa fordi vi har sånne små brune flasker..

    Nå er jeg selv voksen og dikker ikke noe. Men dette er jo og “negativt” når folk spør om jeg vil ha og jeg takker nei får jeg 3 standar sp.

    1 er du gravid?
    2 er du kristen?
    3 går du på noen medesiner.

    Fant ut for lenge siden at det ikke nytter å si Nei jeg liker ikke smaken da virker det som folk tenker woohoo jeg skal få deg til å like noe prøv dette!! Så har et standar svar jeg sier: begge bestefedrene min var alkoholikere og ingen av de var i live når jeg var 10. Da blir dem fort stille..

    Reply
    • Susanne Kaluza
      19/06/2013 at 8:01 am (10 months ago)

      Det er det beste svaret jeg har hørt! (Begge bestefedrene mine var forøvrig også alkoholikere. Ingen av dem var heller i live når jeg var 10 år..)

      Reply
  15. Hege
    18/06/2013 at 5:52 pm (10 months ago)

    Barn trenger at mamma og pappa fortsatt er mamma og pappa om de våkner på natta av mareritt eller brannalarmen. Vår nytelse skal ikke gå på bekostning av barnas trygghetsfølelse. Punktum.

    Reply
  16. tommy
    18/06/2013 at 7:50 pm (10 months ago)

    Næmmen så fiiint at det er så mange snusfornuftige skinnhellige mennesker som tar så klar avstand fra alkohol sammen med barn her! Dere argumenterer som om det enten gjelder å være klin edru eller så er man skikkelig drita, tullete og truende i barnas øyne. Jeg kunne aldri tenke meg å være full foran barna mine, men jeg drikker øl helt uanstrengt i barnas nærvær, uten å bli en “tøyseonkel” av den grunn. At alt for mange barn utsettes for sviktende dømmekraft og omsorg er det dessverre alt for mange eksempler på, og dette er tragisk! Mange drikker seg fulle og tar ikke hensyn til at de faktisk har ansvaret for sine barns ve og vel, men det er ikke gitt at vi som drikker øl i solen eller vin til maten automatisk aspirerer til en slik merkelapp. Dere som tar avstand fra alkohol, uansett bakgrunn, kunne vel tjent på å være litt mer tolerante, litt mindre fordømmende og en veldig mye mindre skinnhellige i deres vesen og argumentasjon! Men det er klart; om dere lider av sterke tilfeller av alkoholintoleranse, slik at dere merker en personlighetsforandring eller svekket dømmekraft, allerede før et glass vin er inntatt, er det like greit om dere lar være! Selv tåler jeg mer enn et glass vin i løpet av en dag i syden eller en kveld med middag, så la nå meg og mennesker lik meg være frie for de skjeve og snørrhovende blikkene deres!
    Forøvrig sitter jeg med et inntrykk av at Av og til heller burde kalle seg “Helst ikke”.

    Reply
    • Guro
      18/06/2013 at 9:41 pm (10 months ago)

      Helt enig Tommy!! Kombinasjonen alkoholmisbruk og barn er selvfølgelig et utrolig viktig tema, men det blir så veldig feil å koble dette til det å ha et avslappet og normalt forhold til alkohol der eventuelle barn som tilskuere til inntaket ikke tenker over om det er vin eller brus/iste i glasset- nettopp fordi den som drikker er akkurat den samme, vin/øl eller ei. Og ikke minst- jeg ønsker å få barn som oppdager (når den tid kommer) hvordan god mat kan smake enda bedre med riktig følge. Og nei, da mener jeg ikke brus eller iste.
      Og “av og til”-kampanjen, jeg får utslett bare av tanken!! Vi vil til livs alt om virker ødeleggende/skadelig på barns utvikling, men moderat og fornuftig alkoholinntak har INGENTING i den sammenhengen å gjøre. Ferdig snakka. De som misbruker alkohol- for eksempel de som går i en evig rus fra de setter seg i flysetet på vei til grancan til de er tilbake på jobb første dag etter ferien, de trenger andre virkemidler enn denne pripne, misforståtte, “til beste for barna”-kampanjen. Ååh det var godt å få sagt det!
      Hilsen tobarns mor med sans for både vin, øl og trygge barn (neida alle dere jeg erter på meg-ikke i prioritert rekkefølge)

      Reply
    • Marianne
      18/06/2013 at 11:06 pm (10 months ago)

      Syns vel heller det er du som setter ting på spissen. Man trenger ikke være snusfornuftig, skinnhellig eller hoverende fordi man ikke drikker alkohol hver gang det er fint vær eller ferie. Men mange blir tydelig provosert når noen takker nei til alkohol….tar det som automatisk selvkritikk. Det er ikke nødvendigvis sånn at selv om man ikke drikker alkohol så ser man ned på de som tar seg noen glass med barna til stede. Merkelig at man skal bli så provosert av at andre ikke drikker. Selv er jeg ikke glad i vin og tar jeg øl så er det ikke så nøye om det er Munkholm. Det betyr ikke at jeg ser stygt på mannen min hvis han tar seg et glass rødvin.

      Reply
  17. Hege
    18/06/2013 at 10:46 pm (10 months ago)

    Jeg synes godt at foreldre kan vise barna at det går an å drikke noe med alkohol i uten å bli full og tullete. Vin/øl til maten ser jeg ikke noe galt i, men å være synlig beruset foran barn er jeg ikke fan av. Samtidig synes jeg at man bør tenke på at hvis det skulle skje noe med barna så burde man være istand til å kjøre bil slik at man kommer seg rask til sykehus. Derfor drikker aldri jeg å mannen samtidig, isåfall er det ikke mer enn at det er lovlig å kjøre bil.

    Reply
  18. Kitty
    18/06/2013 at 11:10 pm (10 months ago)

    Elsker smaken av god rødvin, men etter å ha blitt foreldre drikker jeg aldri mer enn et halvt til et helt glass vin til middag – uansett barn eller ikke barn tilstede – og uansett om det er lørdag, tirsdag, julebord, ferie eller ikke ferie. Det spørs mest på hva vi har til middag (har lyst på vin til pasta, men ikke til fiskeboller) og om vi skal ut på noe etter middag og man skal kjøre. De dagene blir det vann. Og de dagene er det jo absolutt mest av. Så vinen betyr ikke så mye, men jeg nyter smaken når jeg først har det :-)

    Reply
  19. Monica
    18/06/2013 at 11:17 pm (10 months ago)

    Handler vel ikke om å være så veldig skinnhellig. Men jeg tenker at f.eks som alenemor er det flaut, og ikke minst uansvarlig, og dukke opp på legevakt med ett sykt barn og ha alkoholånde. Derfor er det noe jeg ikke tillater meg, når barnet er hos meg, fordi jeg synes det er unødvendig.
    En annen ting er at når man har vokst opp med alkoholisme i familien og har dårlige minner fra barndommen om hvordan foreldre og besteforeldre ble fulle og rare, får man ett litt annet syn på når det er “greit” å ta seg ett glass. I tillegg er det mange som ikke kjenner sine egne begrensninger godt nok og kanskje “tipper” litt over av det siste ekstra glasset. Men til alle andre; enjoy! Helt greit å ta seg ett glass, hvis man vet at man er ansvarlig nok, for det er det alt for få som viser seg å være..

    Reply
  20. Renate
    19/06/2013 at 7:43 pm (10 months ago)

    Kommer an på alderen til barna også. Nærmer barnet seg ungdomskolealder, tar det nok ikke skade av å se foreldrene ta seg et glass vin eller øl til maten. Men er det en 2 åring, som er avhengig av foreldrene, er det rett og slett hensynsløst. Barn merket det. Alle som ikke drikker selv, merker det.

    Å ta seg et lite glass til kvelds når poden sover, ja det er greit. Kan ikke sitte i giv akt hver kveld.

    Jeg drikker aldri når mine barn er våkne. Det er ikke mange årene det er snakk om.

    Reply
  21. Linda
    19/06/2013 at 10:32 pm (10 months ago)

    Hvorfor må man drikke i det hele tatt? Blir sjokkert over hvor mange som drikker alkohol daglig. Min bestefar var alkoholiker og døde når jeg var ti. Han ødela familien sin, skadet min bestemors psyke for resten av livet. Og seks barn fikk en særdeles trasig og tøff start i livet…

    Reply
  22. Tiffany
    20/06/2013 at 11:02 am (10 months ago)

    Det jeg husker best fra familieferiene i barndommen er “fylla” til mamma og pappa. Utagerende festing, fyllekjøring, slossing og blod. Alt i nærhver av meg og mine yngre søsken. Foreldrene mine hadde det med og dra oss med på tur til ibiza, blackpool, magaluf og andre partysteder når vi var små på tidlig 90-tallet. Det er desverre sånn at det er de negative opplevelsene man bærer med seg lengst og husker best. Nå tålerer jeg ikke at mamma eller pappa tar seg et glass engang. Da stikker jeg. Hadde jeg bare hatt muligheten til å fordufte som barn….

    Reply
  23. Bonkarakka-Trine
    23/06/2013 at 7:56 pm (10 months ago)

    Alkohol (i mengder) og unger er ikke greit! Vi har begge et nøkternt forhold til alkohol: Type gjerne et glass til maten (hvis det passer sånn) eller et glass i kveldssola. I selskap med våre voksne venner kan det hende vi en sjelden gang er mer løsslupne. Men aldri i mengder, når vi er sammen med barna. Vi har ei på 19 år som ser ut som hun har adoptert sin mor og fars drikkevaner: Det er fornuftig og måteholdent – og like gjerne helt uten! Det er veldig fint å se. Og jeg kjenner at jeg uten snev av dårlig samvittighet, kan nyte et godt glass vin sammen med min eldste datter – fordi jeg vet at hun har lært å kose seg med det ene, lille glasset :) (både min mann og jeg har vokst opp i hjem med unaturlig forhold til alkohol. Det er nok grunnen til at vi er spesielt bevisste på hva vi lærer barna våre)

    Reply
  24. N
    23/06/2013 at 10:52 pm (10 months ago)

    Jeg er ikke avholds, men drikker generelt sjelden. Et glass vin til maten er en luksus, og ikke noe vi gjør ofte her i gården. Det samme gjelder å gå ut og ta seg litt å drikke der. Det er lett å si nei til alkoholholdig og ja til alkofritt når man har barn.

    Reply
  25. Monica
    24/06/2013 at 10:25 pm (10 months ago)

    På ferie drikker jeg alkohol kun etter at barna er lagt. Det synes jeg er en fin regel.

    Reply
  26. Line
    25/06/2013 at 8:48 pm (10 months ago)

    Jeg drikker ikke alkohol i nærheten av sønnen min, delvis fordi jeg har et dårlig forhold til alkohol selv (et studentopphold i utlandet som tok helt av), men mest fordi jeg kan huske den ekle følelsen i magen jeg fikk når jeg var liten, når foreldrene mine hadde gjester og de fikk “den latteren” mange voksne ofte får, selv etter bare ett glass vin. De drakk ikke alkohol før etter vi barna hadde lagt oss, men de kunne jo ikke vite at jeg lå våken og hørte på.

    Men folk er forskjellige, noen kan ta to glass med vin til maten uten at det blir en ekkel stemning, andre kan det ikke. Etter å ha lest gjennom kommentarene over syns jeg vi skal respektere hverandre mer, som sagt – vi er ikke like.

    Reply
  27. T
    28/06/2013 at 11:26 am (10 months ago)

    Jeg tror ikke folk som ikke selv har opplevd at foreldrene endrer atferd når de drikker, kan forstå hvor jævlig det er/kan være. Og det er like ubehagelig når man er 5 år og 20 år. Trust me on that! Når jeg får barn en gang i fremtiden er nok alkohol noe av det som kommer til å stresse meg mest. Jeg vil være avslappet og kul med venner, men samtidig; velger du å få barn, så må du ta ansvar for de 100% av tiden til de flytter ut av rede. Hvis du ikke orker den tanken og heller vil drikke drinker på Aker Brygge hver helg så får du vente da, eller bare droppe greia med barn og leve sånn du vil. Det samme gjelder jo på ferie; er du alene med kjæresten uten barn kan man jo gjøre som man vil. Poenget er at barn skjønner det med en gang om foreldrene er påvirket, også lenge før de voksne selv merker det. For guds skyld, ta gjerne et glass i helgen eller på ferie en deilig, varm kveld, men bare tenk på barna også.

    Reply

2Pingbacks & Trackbacks on Slapper du av med alkohol på ferie med barna?

  1. [...] ligge fullt påkledd med håndkle over meg fordi det strengt tatt er for kaldt i lufta og) Jeg dropper hvitvinen til rekene selv om sola skinner og det dugger fristende på vinflasken, -eller venter til barna har lagt seg. Vi drar til steder [...]

  2. [...] spise middag på restauranter som ikke har pølser eller ketsjup, danse til solen står opp eller drikke et glass hvitvin til frokost,-om jeg skulle få lyst til [...]

Legg igjen en kommentar

Your email address will not be published. Required fields are marked *






Comment *