Får babyer vondt når de tar hull i ørene?

I går fikk jeg siste utgave av Foreldre & Barn i postkasse. Juhu! Her har de en artikkel om spebarn med hull i ørene. Journalisten har blant annet intervjuet en akupunktør på Majorstua som tar hull i ørene på et par, tre babyer i måneden.

I saken argumenterer foreldre av småbarn med hull i ørene slik:

“Datteren min fikk hull i ørene da hun var 6 måneder av to grunner: Fordi babyer ikke har samme opplevelse av smerte som voksne, og at man lettere unngår betennelse”

og sånn:

“Når de er små er det ikke så vondt”

En kopp te, et nytt pledd, et nytt blad og en kjæreste som er på bandøving.

Her reagerer jeg. At babyer ikke føler smerte er en myte, og ikke en harmløs en. Vi skal ikke lenger tilbake enn til 80-tallet før det var vanlig å operere babyer uten smertestillende. Alt fra sprøytestikk til fjerning av mandler og operasjoner ble gjort uten smertestillende.

Denne praksisen ble først endret etter at en nyfødt baby undergikk åpen hjertekirurgi med bare muskelavslappende og ingen anestesi. Etter at babyen- Jeffrey- døde, arbeidet moren hans intenst for å spre forståelse for babyers smerte og endre praksis på feltet.

Siden er det altså slått fast av gjentatte forskningsrapporter, at babyer ikke bare kan føle smerte etter at de er født. De kan også føle det i mors liv.

I en britisk studie undersøkte forskere ved University College Hospital i London hjerneaktiviteten til nyfødte babyer (blant dem flere prematurfødte for å kartlegge nøyaktig når smertesensorene kicker inn) mens de tok en rutinemessig blodprøve fra hælen. Forskerne konkluderte med at barna reagerte markant forskjellig på smerte og vanlig berøring fra uke 35 i svangerskapet.  

Andre forskere har slått fast at babyer faktisk føler smerte sterkere og lenger enn eldre barn og voksne.  Hjernemekanismene som demper smerten er nemlig ikke godt nok utviklet i den alderen:

“Selv en liten rift sår i huden ved fødselen kan føre til at området blir oversensitivt lenge etter at såret er grodd.”

Men så blir du jo sååå fin etterpå, vesla.

Når det gjelder argumentasjon som går på at det er enklere å unngå betennelse fordi en baby ikke plukker på såret, i motsetning til en på fire eller fem, er min første tanke: Hvorfor i huleste skal en fire eller femåring ha hull i ørene?

Barn trenger aldri hull i ørene, og når de er gamle nok til å ønske seg det selv -godt uti skolealder- er de også store nok til å forstå at plukking fører til betennelse. En viktig forskjell er at det da er barnet selv, og ikke foreldrene som insisterer på å påføre smerte for å pynte opp utseende.

Hva tenker du? Hvor gammel synes du et barn skal være for å ta hull i ørene? Er det greit å ta hull i ørene på babyer selv om de får vondt? I andre kulturer er det vanlig å ta hull i ørene på babyer, synes du det endrer saken? Eller om det er for at folk ikke skal tro at en hårløs baby er en gutt? Hvor gammel var du når du fikk hull i ørene selv? Og synes du det ser pent ut med øredobber på de små?

 

Del…Email this to someoneShare on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInPin on Pinterest
p5rn7vb

125 kommentarer on Får babyer vondt når de tar hull i ørene?

  1. Katarina Kristine
    January 8, 2013 at 5:39 am (2 years ago)

    Først og fremst vil jeg si at jeg leser bloggen din veldig ofte. Og til denne posten; Jeg er så glad for at min mor tok meg med til frisøren (den gangen) for å ta hull i ørene da jeg var veldig liten. Jeg husker ikke om det var vondt, men jeg regner med at jeg gråt en skvett.

    Så til hvorfor jeg legger igjen en kommentar. Jeg kom over en bloggside tidligere i dag som rørte meg til tårer. Den handler om et tema som er litt tabu i samfunnet som jeg syntes burde være mer i lyset. Så hvorfor ikke håpe på at du leser det? Det handler om en jente som er vokst opp i et voldelig hjem. Tror nok ikke det bare er meg som blir så rørt av denne historien.

    http://www.defectivebutterfly.wordpress.com

    Reply
    • ove
      January 8, 2013 at 3:05 pm (2 years ago)

      barnemishandling

      Reply
  2. Serena
    January 8, 2013 at 6:47 am (2 years ago)

    Jeg synes at det er unødvendig og stygt. Jeg fikk mine hull når jeg var 16 og er glad for det!

    Reply
  3. Linda
    January 8, 2013 at 7:31 am (2 years ago)

    En fire-femåring synes jeg er helt greit men babyer herregud nei!! Hvorfor i alle dager skal man påføre en baby unødvendig smerte???

    Reply
    • Vibeke
      January 8, 2013 at 12:27 pm (2 years ago)

      Hvorfor skal man påføre en 4-5-åring unødvendig smerte?

      Reply
      • Gina
        January 8, 2013 at 12:59 pm (2 years ago)

        Fordi at 4-5-åringer er store nok til at de kanskje kommer og sier selv at de ønsker hull i ørene.

        Reply
        • Stian
          January 8, 2013 at 1:40 pm (2 years ago)

          Dummeste jeg har hørt/lest. 4-5 åringer kan umulig vite hva det innebærer

          Reply
          • LH
            January 8, 2013 at 2:19 pm (2 years ago)

            Jeg visste godt hva hull i ørene betydde da jeg var 5 år gammel. Ble ikke traumatisert, og plukket heller ikke etter hullene ble tatt. For å være helt ærlig så syns jeg skrubbsår etter lek ute, var mye verre! Skal man pakke inn barna med beskyttelsesutstyr i tillegg da, ettersom at de kan få vondt? Jeg er helt i mot å ta hull i ørene på en baby, men syns det grenser til hysteri når man snakker om at jenter på 5 år ikke skal få ta det, hvis dem selv spør.

          • ingrid
            January 8, 2013 at 3:09 pm (2 years ago)

            Jeg er helt i mot å gi så små barn hull i ørene, de kan jo ikke en gang snakke og dermed ikke si sin mening om det. Jeg var 5 år da jeg fikk hull i ørene, og var fullt klar over hva det innebar. Mamma hadde egentlig tenkt til å vente til jeg var 10 år med å la meg få hull i ørene, men jeg hadde så lyst at hun ga etter. Og det trenger hun ikke å angre på. Jeg fikk vondt, men husker at jeg satt igjen med en følelse om at var utrolig tøff, noe jeg ikke tror babyer vil få.

            Jeg synes 5-års alderen er en fin alder å få hull i ørene på:)

          • Rebkka
            January 8, 2013 at 7:13 pm (2 years ago)

            For noe tull! Jeg fikk hull i ørene da jeg var 4 1/2. Husker det som om det var i går. Var ikke vondt – jeg skulle være tøffere en storesøster (på 6 år) som måtte holde mamma. Skjønte utrolig godt hva det innebar. Det er tøv at 5 åringer er intetanende tosker, som du tydeligvis er!

          • May Veronika Storvik
            January 8, 2013 at 7:48 pm (2 years ago)

            Jeg fikk hull i ørene da jeg var 5. Visste godt hva det innebar og at dette kunne gjøre vondt. Det var derfor jeg ventet til jeg ble 5. Jeg husker det godt, og husker også at det var vondere å få hull da jeg var 16 enn 5.

            Syns uansett man bør vente til de kan si selv om de ønsker det.

          • MB
            January 8, 2013 at 7:50 pm (2 years ago)

            Jeg var rett over 4 år da jeg fikk mine første hull i ørene. Hadde da mast på mine stakkars foreldre i et halvt år. Jeg visste veldig godt hva det var og at det var dette jeg ville. Har heller aldri angret på det. Og da jeg var 10 år tok jeg ett hull til i hvert øre.

          • Tonje H
            January 9, 2013 at 1:49 am (2 years ago)

            Dummeste JEG har hørt, Stian. Jeg er 21 år og jeg maste på min mor da jeg var 4 år om at jeg ville ha hull i ørene, men etter å ha tatt hull i det ene øret så turte jeg ikke å ta det andre med det samme. Det gikk 6 mnd før jeg igjen spurte om jeg kunne få ta i det andre. Med øredobber i blå stein gikk jeg der som en smilende sjimpanse.

        • Karina
          January 8, 2013 at 1:41 pm (2 years ago)

          HÆ?

          Reply
          • Tonje Christina
            January 8, 2013 at 2:25 pm (2 years ago)

            Jeg snakka om det her med to av de på jobben her om dagen, og vi kom frem til det att, vi synes ikke det var vondt og ta hull i ørene, (eller jeg husker ikke fordi jeg fikk det når jeg var 5 år) men jeg tror nesten att babyer skvetter mere av det smellet som kommer enn att det gjør vondt! Ingen baby jeg vet om har grått lenge vist den har slått seg f.eks. jeg tror nok det att det fleste er glad for att de har hull i ørene fra de er små :) Haha, må bare legge til en ting til, jeg ville ta hull i ørene selv når jeg var 5 år, ingen som tvinga det på meg, viste nok ikke hva det innebærte, men, jeg ville fortsatt ha det!

        • Morten
          January 8, 2013 at 2:23 pm (2 years ago)

          En 4-5 åring er stor nok til å komme å si at de ønsker seg det ene eller det andre, men det er derfor det er greit at foreldrene har litt mellom øra slik at de kan ta hensyn til barnets beste.

          Reply
        • June
          January 8, 2013 at 3:28 pm (2 years ago)

          4-5 åringer aner INGENTING om potensielle infeksjoner. Ikke frisørene som utførere dette heller, for den saks skyld….

          Reply
        • Nathalie
          January 21, 2013 at 3:05 pm (2 years ago)

          Jeg synes virkelig ikke at barn skal få lov til å få hull i ørene før de blir 12 år. Det er tross alt flere punkter og nerver i ørene som ikke skal røres før et barn blir utvoksen i øret!

          Reply
    • Gunnar
      January 8, 2013 at 3:05 pm (2 years ago)

      Hvorfor er det i det hele tatt greit å lage hull i ørene på barn?
      Samfunnet har jo rablet fullstendig når alle tror og mener alle jenter/kvinner må “pynte” seg på alle mulige måter.
      Det er fantastisk befriende å se jenter/kvinner som viser seg fra fra naturens side med klær på.
      Et problem med dingeldangel i ørene på barn er at barna leker, smyger seg gjennom trange åpninger, hopper og spretter, og kan fort skade seg stygt i ørene når dingeldangelet hekter seg fast.

      Nei, det er slett ikke bra å sette hull i ørene på barn.
      Jeg vet om jenter som har gått med konstante smerter fordi hullene har skadet nerver i ørene.

      Reply
  4. Hild Frøya
    January 8, 2013 at 7:49 am (2 years ago)

    Hull i ørene på babyer burde ikke ha vært lov. Min datter får ikke hull i ørene før hun er gammel nok til å spørre om det selv!

    Reply
  5. Ida
    January 8, 2013 at 8:52 am (2 years ago)

    Det er jo interessant å tenke videre, hva skjer med små barn som opplever smerte men som omgås av mennesker som neglisjerer den følelsen de har???

    Reply
  6. Heidi
    January 8, 2013 at 9:11 am (2 years ago)

    Jeg var 2 år da mamma tok meg med for å ta hull, det ble bare med det ene den gangen. For det var VONDT. Etter 6 mnd ble det andre hullet tatt. Ikke skjønner jeg at små barn skal ta hull, det er bare for foreldrenes skyld.
    Er enig med at når de er så store ( skolealder) at de skjønner hva det innebærer. Har selv ei jente som runder 3 år nå, jeg har ikke fulgt i mammas fotspor og kommer til å vente mange år. Til jenta vil det selv, og det kan ta lenge til…

    Reply
  7. Joanna
    January 8, 2013 at 9:12 am (2 years ago)

    Unødvendig. For små og store. ;-) Jeg fikk til slutt lov å ta hull i ørene som tenåring, men lot dem gro igjen som voksen etter at jeg ble introdusert for soneterapi/ refleksologi. Ørene våre ‘speiler’ kroppen vår og dens funksjoner. Det kan umulig være gunstig å lage hull i området som så vidt jeg vet representerer magen og fordøyelsen? Min eldste sønn hadde en del magebesvær som liten, og refleksologen lærte meg å massere øreflippene og tåballputene hans ( føttene og ørene gjør samme nytten) for å lindre plagene. Det fikk meg til å tenke litt. Men hva med omskjæring av guttebabyer? I usa er det fortsatt helt vanlig å omskjære nyfødte av ‘hygiene hensyn’. Det er vel enda verre? Eller?

    Reply
  8. Monika Taarneby
    January 8, 2013 at 9:23 am (2 years ago)

    Jeg synes ikke barn skal ha hull i ørene før skolealder…og ikke før de spør selv…Her i huset hadde vi ett år med mas før hun fikk lov til å ta hull i ørene.

    Reply
  9. Christin
    January 8, 2013 at 9:45 am (2 years ago)

    At babyer ikke føler smerte må være noe av det dummeste jeg har hørt, og jeg har aldri opplevd noen som har hatt den oppfattelsen. Jeg har 4 barn, den første kom i 1984 og den siste i 2007 og diskusjonen rundt hull i ørene har svaiet frem og tilbake i alle disse årene, noen år er det helt ut og forkastelig, andre år er det helt greit. Men jeg har aldri hørt argumentet om at babyer ikke følte smerte, den gjengse oppfatningen blant oppegående og normalt intelligente mødre er vel heller tvert om, vi hører forskjell på barnets gråt etter få dager inn i moderskapet, og tar smertegråten mest alvorlig, spør hvilken som helst klolikkrammet mor! Min første datter fikk hull i ørene da hun var to, det gikk fint, men mors opplevelse gjorde at neste datter ikke fikk før hun ba om det selv. Hun var fire da ønsket kom både sterkt og klart, gudskjelov var Emblakremen oppfunnet da, og øreflipper ble grundige smurt en time før, ingen tårer eller smerte, bare stor glede over de fine øredobbene.

    Reply
  10. Livet i Casa Didriksen
    January 8, 2013 at 10:02 am (2 years ago)

    Jeg synes det er fullstendig galt å sette hull i ørene på små babyer. Det er for det første smertefullt, for det andre helt unødvendig og for det tredje synes jeg ikke det er pent heller. Det ser unaturlig ut at så små barn har ørepynt.

    Hos oss fikk eldste jenta hull i ørene til 6 årsdagen. Det var et resultat av at hun og bestemor hadde snakket om dette. Hun ville det selv og jeg gav etter. Jeg har dog fått frem hva jeg syntes slik at jeg tviler på at det samme skjer med nummer to…. Jeg synes ungdomskole er mer passende alder for å BEGYNNE å diskutere hull i ørene, men aner at det er en litt tapt sak..

    Reply
  11. maritha
    January 8, 2013 at 10:19 am (2 years ago)

    Jeg fikk hull i ørene til konfirmasjonen. Datteren min på 5 vil ikke ha enda, så Iikke problem her. Hvis hun selv vil skal hun få ta hull når hun skal begynne på skolen. Synes det er unaturlig med babyer som har hull, synes også det ser unaturlig ut med små gutter med 1 hull…

    Reply
  12. Kirsti
    January 8, 2013 at 10:37 am (2 years ago)

    Må vel ærlig si at jeg ikke ser helt hva en baby skal med hull i ørene. Kan man ikke risikere at de spiser øredobben? Jeg har en gutt og han får i alle fall ikke hull i ørene før han spør selv ;) Fikk hull i ørene da jeg var ti. Da hadde jeg veldig lyst på det og syns det var litt stas å plukke ut øredobber og sånt. Husker fortsatt dagen vi dro på glasmagasinet og jeg fikk hull i ørene hos frisøren som da lå i øverste etasje. Jeg fikk plukke ut øredobber med rosa stener og følte meg veldig fin.

    Reply
  13. Dorthe
    January 8, 2013 at 10:39 am (2 years ago)

    Jeg fikk hull i ørene da jeg var fem. Hadde spurt om det selv siden nabojenta hadde fått, som var året eldre enn meg. Maste om det en stund før mamma og pappa gikk med på det. Har ikke tenkt så mye over det egentlig! Men syntes absolutt ikke at små babyer skal ha det, ser veldig unaturlig ut, og er synd i de små babyene som ikke skjønner eller har noe de skulle ha sagt…

    Reply
  14. Bente Christin Ovesen
    January 8, 2013 at 11:12 am (2 years ago)

    klart babyer føler smerte, min sønn ble operert i øret på Rikshospitalet i 1980, da var han 8 måneder . Han fikk ingen bedøvelse. Værste jeg har vært med på. synes jeg hører de skrikene enda :-(

    Reply
  15. Jona ( Mammalivet i Berlin)
    January 8, 2013 at 11:20 am (2 years ago)

    Dette syns jeg er helt på trynet rett og slett! Det at noen hevder at babyer ikke føler smerte er sjokkerende! og dessuten så syns jeg det er noe ekkelt ved å gjøre babyer om til små mini-voksne med hull i ørene. Er ikke særlig fan av baby-bikinier heller…for å si det sånn.

    Reply
  16. vibeke
    January 8, 2013 at 11:47 am (2 years ago)

    Lurer litt på hvordan det er for babyen å sove på siden med hull i ørene? Kan ikke være særlig behagelig. Og i tillegg vil babyen få vondt og gråte når hullene stikkes. Så HVORFOR ta hull da? Fordi det er pent? Babyer er jo så skjønne uansett, så tenker at piercing og babyer ikke passer sammen! Vent heller til de små spør selv!
    Godt innlegg forresten!
    -Sørlandet

    Reply
  17. k.
    January 8, 2013 at 11:55 am (2 years ago)

    ugh. jeg synes ikke det er rett å gjøre noe sånt mot noen som ikke får være med å velge om de faktisk vil det selv engang. å hevde at babyer ikke føler smerte er fullstendig latterlig, men å tvinge en unge til å gjennomgå smerte fordi man vil pynte den er også fælt i mine øyne. vil ungen min ha hull i ørene skal hun være gammel nok til å ta det valget selv, og ikke minst ta vare på hullet og det arbeider som følger. å ta hull i ørene på en baby er fullstedig egoistisk!

    Reply
    • MM
      January 8, 2013 at 1:04 pm (2 years ago)

      Hva synes du da om det å døpe en baby? Og således “påtvinge” dette en tro de ikke får være med å velge om de faktisk vil det selv engang.

      Reply
      • LH
        January 8, 2013 at 2:28 pm (2 years ago)

        MM: Nå har faktisk ikke babydåp noe med den kristne tro å gjøre. Det er en tradisjon som utføres i kirka, av prester som ikke engang er personlig kristne selv. Så argumentet ditt passer seg ikke helt her. At man er døpt betyr ikke at man er kristne. Jeg ble aldri døp, men vokste opp i et kristent hjem, med søndagsskole hver uke.

        Reply
        • MM
          January 8, 2013 at 4:11 pm (2 years ago)

          Nei jeg skal la være og legge diskusjonen på et høyere nivå (enn hull i ørene til et spedbarn). Poenget mitt var vel at man selv må få friheten til å velge hva man vil, men nok om det.

          Hvis du mot formodning skulle ha tid til å slå opp ordet “dåp” i diverse leksikon eller ordboken for den saks skyld, så kan du jo fortelle meg hva det ikke har med kristen tro og gjøre (historisk og symbolsk)? Markus 16, 15-16. Apostlenes gjerninger: 2,38. 22,16. Efeserne 4,5. Eller Matteus 28,19.

          Reply
          • LH
            January 8, 2013 at 4:50 pm (2 years ago)

            Markus 15, 15-16; Her snakker han til de voksne. Dåp i denne forstand kan også bety åndelig døpt (tungetale, demonutkastelse, og rett og slett åndsgavene).

            Apostlenes gjerninger 2,38; Igjen, her er det til en folkemengde etter at disiplene er rørt av Den Hellige Ånd, og Peter sier; Omvend dere og bli døpt i Jesu navn for tilgivelse for deres synder, og dere skal motta åndsgavene.

            Efeserne 4:5; Påpek gjerne hvor det står at barn må bli døpt for å unngå å komme til helvete?

            Matteus 28:19; Igjen, ikke et snev av at småbarn må døpes?

            Ordet baptize som brukes i de engelske biblene kan også oversettes til: inrømmelse (innrømme synder), renselse (symbolsk renselse fra alle synder), rengjørelse, puste nytt liv i (nytt liv med Den Hellige Ånd).

            Her er noen bibelvers hvor du ser at Jesus velsigner barna, IKKE døper dem. Markus 10: 13-16, Matteus 19: 13-16. Det står ingen steder i bibelen at små barn skal døpes, noe som er forstålig ettersom at de selv ikke forstår hva dåpen symboliserer og står for. En baby blir født uskyldig inn til denne verden og Gud vil ikke holde foreldrenes synder over barnet.

          • k.
            January 8, 2013 at 6:07 pm (2 years ago)

            personlig synes jeg ikke noe om dåp heller (barnet mitt er ikke døpt, og vil hun døpes kan hun selv ta det valget når hun blir eldre), men det er noe helt annet å ta hull i ørene på et barn kontra å oppdra dem innenfor en spesiell trosretning. det er snakk om å lage et hull i kroppen til noen andre enn deg selv; som med omskjæring (både kvinnelig og mannlig) synes jeg det er respektløst av foreldre, og at samfunnet synes det er greit er vemmelig!

          • k.
            January 8, 2013 at 6:17 pm (2 years ago)

            og hvis det er snakk om verdier her så synes jeg det er en fryktelig verdi å vise at man ikke har respekt for et annet menneskets kropp og heller sette det å kunne pynte ungen sin høyere enn å gi barnet det valget og friheten til å velge helt selv!

  18. Tina
    January 8, 2013 at 12:05 pm (2 years ago)

    Jeg er en av disse babyene som dere alle er så opprørt over. Min far er fra Chile og der er det helt vanlig at små barn får hull i ørene. Det er en del av kulturen. I dåpsgave av farmor fikk jeg et par gulløredobber med kors. Jeg fikk dermed hull i ørene da jeg var 6 mnd gammel og jeg ser ikke noe galt i det. Jeg gråt kvapp visst til da hullene ble tatt, men har siden ikke ofret det en tanke. I tennårende tok jeg flere hull, så jeg vet dermed hvor vond det kan være. Jeg har aldri hatt problemer med disse første hullene, aldri ofret det en tanke om at det kunne være vondt da jeg tok dem. Jeg har heller aldri trengt å beskymre meg for at de kan gro igjen, fordi jeg tok dem så tidlig. De eneste gangene jeg har fått betenelse er etter at jeg har sovet med litt for store øredobber. Opp gjennom barndommen har jeg faktisk ndtt godt at jeg fikk øredobber tidlig. Flere venninner har vært misunnelig på ørepynten, som ga et selvtillitsboost til en liten jente. Jeg sier ikke at jeg selv vil ta hull i ørene på mine eventuelle døtre så tidlig som jeg fikk det. Kommer nok til å vente til de blir en 5-6 år. Alt jeg ønsker med dette innlegget er å nyansere bildet litt. Hva foreldre ønsker å gjøre med sine er opp til hver og enkelt, så lenge de ikke misshandler barnet. Ett lite stikk i en hudflipp uten spesielt mange nærver er IKKE barnemishadling!

    Reply
  19. b.
    January 8, 2013 at 12:16 pm (2 years ago)

    helt enig, vent at barna blir stor nok for å velge, det samme med dåp osv..

    Reply
  20. Stine
    January 8, 2013 at 12:20 pm (2 years ago)

    Ører er ikke fult utviklet før barnet er rundt 12 år. Det er en grunn til at profesjonelle piercere ikke vil ta engang hull i ører på unge før fylte 16. Å ta hull i ører ved tidlig alder kan føre til misdannelser og unødvendig smerte. Dessuten hull som blir tatt hos frisører kan være skeive, føre til “fettklumper” siden de ikke bruker nål med hul og får fjernet vevet det hullet er, bare skyver det til side, og mange andre risikofaktorer. Vent til barnet er stort nok, for ørenes del, og bruk for all del profesjonelle piercere som har lisenser i hvordan å ta hull i kroppen til folk. Det er en grunn til at det blir brukt en hul kanyl, fremfor bare en nål som blir trykt igjennom huden.

    Reply
  21. Katarina
    January 8, 2013 at 12:26 pm (2 years ago)

    En baby kan umulig ønsker det selv. Hvem vil gjøre noe som er vondt for ungen sin med mindre ungen selv ønsket det? Nei, dette er galt! Om de ønsker hull i ørene kan de få det snere i livet og bedømme da om smerten er verdt det.

    Reply
  22. Greg Mark
    January 8, 2013 at 12:31 pm (2 years ago)

    Informasjonen om att man har operert babyer uten adekvat bedøvelse er helt hårreisende!
    Snakker vi 1880 eller 1980???

    Hull i ørene på spedbarn,små barn er helt latterlig!

    Er barnet ett trofe eller en dukke man skal vise frem,eller er det ett selvstendig individ?

    Jeg slutter aldri å bli sjokkert over menneskeheten.
    Den siste idioten er ikke fødd enda!

    Reply
  23. Marianne
    January 8, 2013 at 12:37 pm (2 years ago)

    Et barn bør aldri påføres kroppsmodifikasjoner før de er gamle nok til å ønske det SELV! Et barn burde aldri få rollen som nusselig statussymbol. Kjøp heller et nytt klesplagg å sole dere i glansen over!

    Reply
  24. Lena Marie
    January 8, 2013 at 12:54 pm (2 years ago)

    Jeg synes ikke små barn burde ha hull i ørene. For det første synes jeg dette er noe hvert enkelt menneske selv burde få velge om de skal ha, og for det andre ser jeg ikke grunnen til å pynte småbarn med smykker på den måten.

    Reply
  25. Don'tDoIt
    January 8, 2013 at 1:02 pm (2 years ago)

    Barn bør faktisk ikke få lov til å få hull i ørene, før de er over 12 år.
    Alle slags nerver som ligger i øreflippene kan bli skadet, HVERTFALL viss de er såpass små. De kan slite med nattsynet eller evt smerter andre steder i kroppen etc for resten av deres liv.,
    Enda verre er at frisører tar piercinger da de ikke er opplært i hvor nerver sitter i ørene, og at de bruker pistol (!). Pistol får man ikke renset godt nok, og er du uheldig og personen før deg som har fått skutt hull i ørene og har en alvorlig smittsom blodsykdom, da kan du ha et problem for å si det sånn.. Så nei til frisør piercing, og nei til piercing i øreflippene til barn!

    Reply
    • cec
      January 8, 2013 at 10:44 pm (2 years ago)

      Vil bare informere om at pistolene som frisørene bruker, ikke er i nærheten av ørene. Øredobbene kommer i forseglet boks. Dobbene er i en “beholder” som blir satt i et spor i pistolen. Jeg har tatt mange hull i ørene og har aldri sett en dråpe med blod, så hvis man blir smittet av noe som helst, så er du mest sannsynllig i en bedriten salong.

      Reply
  26. Unni
    January 8, 2013 at 1:02 pm (2 years ago)

    Jeg pleier egentlig ikke å skrive noe på blogger, men nå klarer jeg ikke å dy meg.

    Min 4 åring, fikk hull i ørene som 3 åring. Det var noe hun ville ha, siden hennes søskenbarn hadde det. Etter noen mnd med mas, gjorde vi en avtale om at hun skulle få hull i ørene som premie.
    Nå kan det diskuteres i det vide og det breie om en 3 åring vet hva mas er, og om hun i det hele viste hva hun egentlig ønsket. Men, siden vi hadde det som premie så ja, da holder man ord.

    Nå skal det også sies, at vi prøvde å forbrede henne så godt vi kunne.
    På at det ville gjøre vondt, vi viste henne til og med video på hvordan det gjøres.
    Jenta ville ha, og vi fikk ordnet time. Hun spratt opp i stolen, og valgte selv øredobber.
    Her tok de begge hullene med en gang. At det gjorde vondt, ja..og hun viste nok ikke om hun skulle gråte eller le. Men så stolt hun var, da hun fikk se øredobbene i øret sitt.

    Barn bruker oftes barneøredobb, det vil si øredobber med kortere stilk, slik at de ikke skal gnage eller gjøre vondt når de ligger.

    Som sagt er jenta nå 4 år, snart 5. Og vi har ikke hatt noen problemer med det, ikke hun heller. Foruten om de gangene, der hun har mistet en og hele verden går i tusen biter. Jenta er rent stolt over å ha hull i ørene, og det synes jeg hun skal få lov til å være.
    Og jeg som mor, synes at det er helt i orden at hun har det. Jeg ser hverken på mitt barn som et trofee, premie eller noe i den duren der.
    Jeg er rent stolt over, å få være mor til så flotte og bestemte barn. Og, jeg har større bekymringer i livet enn en diskusjon over øredobber.
    Jeg synes heller ikke at vi som foreldre, har gjort noe fordømmende med at hun fikk lov til å ta hull i ørene.

    Reply
  27. Marie
    January 8, 2013 at 1:07 pm (2 years ago)

    Jeg fikk selv hull i ørene når jeg var ett år, har aldri hatt noe problemer med det og den dag i dag er jeg glad for at jeg har hull i ørene. Jeg ville aldri tatt hull i ørene på min egen datter før hun eventuelt var stor nok til å spørre etter det selv, jeg ser ikke helt poenget.

    Reply
  28. Camulen
    January 8, 2013 at 1:07 pm (2 years ago)

    Jeg synes det er hårreisende med hull i ørene på babyer. Selv fikk jeg hulle i ørene da jeg var ni år og stor nok til å rense og ordne hullene selv. Det synes jeg er en god grense.
    Jeg snakket med en indiskcanadisk dame i fjor da vi bodde i Berkeley. Hun hadde tatt hull i ørene på sin baby fordi det var det hun var vant med selv. Hun sa at det stort sett gikk greit, men det hendte at øredobben satt fast i ulike ting som f.eks klokken til pappaen – “og da skrek hun” – fortalte hun med et smil! Det mener jeg var grunn mer enn god nok til å ta ut øredobbene!

    Reply
  29. Bjørn
    January 8, 2013 at 1:16 pm (2 years ago)

    Jeg synes at det er grotesk å ta hull i ørene på babyer og småbarn. Kona mi er fra et land der det er helt vanlig og ville ta hull i ørene på mine småjenter. Men jeg nekta, og har holdt igjen så lenge jeg kunne. Men 9-åringen har nå fått det etter mye mas.

    Reply
  30. keitha
    January 8, 2013 at 1:16 pm (2 years ago)

    Barnemishandling kaller jeg dette. Den som gjør en handling må være klar over konsekvensene selv. Små barn eller enda verre babyer har rett og slett ingen evner til å ha formeninger om ting som foregås i deres liv. La dem være!

    Reply
    • Gabriela
      October 24, 2013 at 2:00 pm (10 months ago)

      Hvis du mener det, så bør vi kanskje avskaffe barnevaksinasjon programmet der hvor de får rund 20 stikk i løpet av sine 3 første leveår. Der hae heller ingenting de skulle ha sagt de små.

      Reply
  31. ROS
    January 8, 2013 at 1:28 pm (2 years ago)

    Skal ikke gjenta her hva jeg sa da min ca 2 mnd gamle datter “plutselig” hadde fått hull i ørene, men det jeg kan si at det er svært plagsomt for en baby, spesielt fordi en så liten baby ikke klarer holde hodet selv blir øredobbene som nåler som hele tiden gnisses mot siden på hodet. Selvsagt ble det også betennelse i hullet, og som en lege sa, babyer kan lett utvikle allergi.

    Mødre som gjør sånt med babyer har sviktende dømmekraft, babyer “trenger” ikke hull i ørene.

    Reply
  32. Tonje
    January 8, 2013 at 1:29 pm (2 years ago)

    Jeg jobbet en periode som frisør, og fikk ofte spørsmål om vi kunne ta hull i ørene på små barn. I salongen vår satt vi en aldersgrense på 6 år, til nød 5 om barnet ønsket det selv og de var klar over at det faktisk gjorde vondt. Det skal sies at jeg ikke tok hull i det hele tatt, men fikk ofte slengt i trynet at det var en regel jeg fant på. Det var også mange som spurte om man kunne ta to samtidig fordi når dem først fikk det ene så nektet de å ta det andre (som igjen sier at barnet er for lite). Vi hadde også en mor som hadde et barn som kun tok det ene, men moren kom tilbake senere og sa: “Nå sover hun, kan dere ta det nå?” Jeg skjønner ikke hvorfor det er så viktig med hull i ørene på små barn, og jeg har lyst til å gråte når jeg ser på det bildet over her.

    Reply
  33. Tone
    January 8, 2013 at 1:31 pm (2 years ago)

    Barnemishandling? Er ikke for å ta hull i ørene på små barn, men å kalle det barnemishandling er vell litt drøyt?
    Her fikk mi når hun var 5 år. Etter nesten 1 år med mas, så fikk hun det til bursdagen. Eg var selv 18 når eg tok.

    Reply
  34. hege
    January 8, 2013 at 1:43 pm (2 years ago)

    Synes det er helt unødvendig og latterlig, små barn er barn og ikke pynte dukker!! Tenk så lett det er å rive opp! Vent til de er større!
    Du sminker vel ikke ungen også?

    Hege

    Reply
  35. Karina
    January 8, 2013 at 1:44 pm (2 years ago)

    Liker at forsiden på bladet er “MERKING SOM SITTER” :-) Piercing funker best tydeligvis! Foreldre kan være så forfengelige…

    Reply
  36. Christine
    January 8, 2013 at 1:55 pm (2 years ago)

    Jeg for min del fikk hull i ørene når jeg 5 eller 6 etter mitt egen ønske. Jeg syntes foreldrene kan vente med å ta hull i ørene til barna er store nok til å ønske det selv. I deres forsvar var det aldri vondt å ta hull i ørene da, det var bare lyden som gjorde at man skvatt. Jeg husker jeg begynte å gråte, men det var fordi lyden var så høy, ikke fordi det var vondt.

    I dag bruker mange som tar hull på små barn å stikke i begge ørene samtidig, og man bruker ikke samme type pistol som man gjorde fro 10-15 år siden. I dag bruker man “muskelkraft” som gjør at det ikke låter når man stikker hullet.

    Reply
  37. OddV
    January 8, 2013 at 1:56 pm (2 years ago)

    Mitt barn fikk hull i øret når hun var 3 måneder… jeg selv er var lit skeptisk men etterhvert og tilbakemeldinger fra venner og kjente, er det vist en fordel at barnet er liten.. hull i øret i 4-5 års alderen medføre ofte til noe komplikasjoner i form av, infeksjon ofte pga barnet klø dvs vil ta på “såret” hullet…

    Reply
  38. Jørn Kristiansen/Pink Ink
    January 8, 2013 at 2:03 pm (2 years ago)

    For det første bør ikke pistoler brukes uansett alder. De er urenslige, skaper unødvendige traumer i vevet og har ugunstige førstegangsmykker. Dette itillegg til at de brukes av hvemsomhelst og at slike pistoler ikke er underrettet de samme strenge krav til hygiene som piercere og tatovører ellers må fylle. (Du kan i praksis sitte i den støvete parkeringsplassen med den, og det er ingen som kan si noe på det…)

    Uansett, piercing på småbarn er mishandling, rett og slett! Man utsetter babyen for totalt unødvendig smerte og risikoer uten at den selv har noe den skulle ha sagt. Her på Pink Ink nekter vi å pierce barn som ikke er gamle nok til å ville ha hull selv! Og selv om de fyller vår aldersgrense, så nekter vi likevel hvis det er foreldrene som pusher på – ikke barnet. Slik skal det være!

    Reply
  39. tone
    January 8, 2013 at 2:06 pm (2 years ago)

    eg hadde vertfall aldri påført ungen min smerte. og såklart e da smerte i å ta hull i øyrene. dei fleste voksne menneske skjønne jo da. eg syns og da e nåke så e opp te ungane å bestemma sjøl om di vil ha så di trenge virkli ikkje få hull i øyrene før dei e gamle nokk te å bestemma da sjøl, om dei i heila tatt vil ha da. eg syns faktisk da burde ver aldersgrensa på da sånn så da faktisk e me piercing og tatovering. men hadde da ikkje vert da so hadde vell folk tatovert små unga og.. da e faktisk ein sjuk verden me leve i. eg vil vertfall aldri få mine unga te å grina å føla smerte me vilja, men da e nokk mange så e meir opptatt av utseende enn koss ungen har da soklart. eg ville tenkt stygge tanka om foreldro om eg såg ein baby me hull i øyrene

    Reply
  40. Helene
    January 8, 2013 at 2:10 pm (2 years ago)

    Flott at du setter fokus på dette, bra blogg

    Reply
  41. Beate
    January 8, 2013 at 2:33 pm (2 years ago)

    Jeg kjenner jeg blir sjikkelig irritert når jeg ser at dere kaller det barnemisshandling og ta hull i ørene på små barn. Min datter var 1 år da hun fikk hull i ørene. Selvfølgelig syntes hun det var litt ondt, var litt skriking som varte i under ett minutt så vart det over. Hun har ikke hatt noe betennelse eller noe plager etter dette (blir 2 år om noen måneder)

    men jeg er uenig om at det ikke gjør ondt på ett lite barn, gjør ondt om man er 1, 5 eller 16 år. Men hvorfor dømme mødre som ønsker og ta hull på barna sine?

    Jeg kan stå fram med hevet hode og si at jeg IKKE angrer den dag i dag på at jeg valgte dette for min datter. Og har heller ikke brydd meg om den nærmeste familie og vennekretsens sine meninger. og kommer heller ikke til og gjøre dette i framtiden.Og om jeg neste gang får en datter kommer jeg til og ta hull i ørene på henne og.
    Bli så utrolig provosert når jeg ser at jeg bli kaldt barneminnhandler for ta hull i ørnene på min datter. Pass deres egne saker.

    Reply
    • Lisa
      January 8, 2013 at 3:00 pm (2 years ago)

      Ja, du må gjerne bli “sjikkelig” irritert, men hadde du faktisk holdt hodet ditt så høyt hevet som du påstår, så hadde du vel ikke latt dette gå innpå deg.
      JA, det er barnemishandling å påføre et barn smerte fordi FORELDRENE har så lyst at barnet skal få hull i ørene.
      Sier bare litt om deg om du ikke bryr deg når din nærmeste familie og vennekrets prøver å komme med sine meninger. For en arrogant holdning, er glad jeg ikke er ditt barn!!
      Selv om det har gått bra i mange tilfeller, er det mange tilfeller der det ikke går bra. Å med viten og vilje ville utsette sitt eget barn for RISIKOEN for betennelse, utvikling av sensitiv hud(regner med folk enda får beskjed om å rense med pyrisept)misdannelser av øre eller hull, nikkelallergi, div smitte av for dårlig renset utstyr etc, – er ikke det barnemishandling kanskje? Ja. Punktum.

      Frisørsalonger og parfymeri o.l. har ikke peiling hva de driver med. Det aller verste er mangelen på vett og forstand, og stolthet for yrkene sine, med tanke på at mange går med på å skyte hull i ører på små barn – med tanke på overnevnte risiko.

      Reply
    • ROS
      January 8, 2013 at 4:23 pm (2 years ago)

      Beate, hva om noen satte hull i deg et sted de bestemte uten at du selv ville det, og samtidig satte inn en over dimensjonert dings i kroppen din.? Små søte baby ører er ikke ment for øredobber.

      Reply
    • k.
      January 8, 2013 at 6:14 pm (2 years ago)

      altså så fint at DU ikke angrer på noe som skjedde med DATTEREN din sin kropp. det er jo kjempesaklig/viktig. ærlig talt. du tok et valg for henne, men hvorvidt du angrer eller ikke er ikke det som er viktig, hva som er viktig er hva hun vil tenke om ditt valg når hun blir eldre.

      Reply
      • Orb
        June 2, 2013 at 9:50 pm (1 year ago)

        Og hvor mange ganger tar ikke foreldrene valg for ungene sine? Det finnes da foreldre som tar mye verre valg for sine unger enn ett par hull i ørene. Og til alle som sier at de ikke ønsker å påføre så små barn smerte: hva med hver gang dere tar babyen/ungen med til helsesøster for å ta vaksine og stikke en nål i kroppen på de? Hva med alle barna som blir lagt på magen før de er gamle nok til å holde hodet selv? Hva med barna som blir tatt hatt i armen fordi de gjør noe foreldrene ikke er enige i, eller blir ropt og skreket på og påført psykologisk smerte av foreldre som har en dårlig dag..
        Det finnes mange ganger vi foreldre tar valg for barna våre i løpet av livet, noen påfører litt smerte, andre ikke, men du kan ikke komme bort i fra at ett lite barn ikke får bestemme ALT i livet sitt selv. Får det det er en i så fall ikke akkurat en veldig god forelder!!

        Reply
  42. astrid
    January 8, 2013 at 2:48 pm (2 years ago)

    Syntes dette er en mild form for tortur..!!!! At barn ikke føler smerte…. klart de gjør. De greier bare ikke å uttrykke seg på samme måte som voksne. Foreldre som gjør dette mot barne sine er ikke i fulle fem!!!

    Reply
  43. Ms Melloncollie
    January 8, 2013 at 3:02 pm (2 years ago)

    I følge definisjonen på piercing(wikipedia): “Piercing (fra engelsk: gjennomboring) er en type kroppssmykke, der smykket blir satt inn gjennom huller i huden.”.
    Det vil si at altså si at hull i ørene er piercing.

    Derfor har profesjonelle piercing og tattoosalonger en aldersgrense på 16 år. Også for hull i ørene.

    Kanskje noe man bør tenke på.

    Reply
  44. Marie
    January 8, 2013 at 3:06 pm (2 years ago)

    Hm.. syntes alt, sånn absolutt alt skal være så føre var for barn. Kan ikke engang klatre i trær uten at voksne reagerer. Nå er man visst en “dårlig” mor bare fordi barnet får hull i ørene.
    Jeg fikk hull i ørene da jeg var 1, og har aldri hatt noe problemer med dem. Heller ingen traumer fra ørestikking.

    Tenk på dem stakkars sauene og kuene som øremerkes da? Og der er det masse brusk, ikke bare hengene hud. Man må jo bare dra det frem..

    Reply
    • Lisa
      January 8, 2013 at 3:15 pm (2 years ago)

      Det handler om risikoen og mangel på kunnskaper om hva som _KAN_ skje. I tillegg til at jeg vitterlig ikke ser hvorfor man skal utsette småbarn for unødvendig smerte kun for jålerienes skyld.

      Over til en annen tanke som sikkert blir å provosere: Dere argumenterer fælt for at barnet skal få hull som liten, men gjett at enkelte av dere blir å freake ut når barnet blir over 16 og vil ta flere typer hull.. ;)

      Reply
  45. June
    January 8, 2013 at 3:07 pm (2 years ago)

    Hei! Jeg må si meg enig med en del av det som PinkInk sier – det som er forkastelig er at det er pistoler som brukes, der selve hullet lages av øredobben! Vil ikke nødvendigvis kalle det barnemishandling, men jeg mener at man bør vente til det kan gjøres hos en piercer med nål. Det er ikke smerten man egentlig bør tenke på, men faren for betennelser og infeksjoner. I de verste tilfellene kan infeksjoner faktisk spres seg innover øregangen og til hjernen.

    Reply
  46. schnabelmann
    January 8, 2013 at 3:18 pm (2 years ago)

    Det er så whitetrash å lage hull i ørene på sine babyer. VOKS OPP FOR POKKER !! DETTE ER IKKE TYRKIA !!

    Reply
  47. Josefine
    January 8, 2013 at 3:22 pm (2 years ago)

    Jeg fikk hull i ørene i bursdagsgave til 6 års-dagen min. Det var helt greit, for jeg ville det jo selv. Men det er vel strengt tatt ikke babyens vilje å få hull i ørene, så hvorfor slik hastverk. Når det gjelder smerten, går det nok fort over, men babyer føler definitivt smerte. Min fem måneder gamle sønn fikk vaksine i dag – et stikk i hvert lår. Han hylte lenge etterpå og tårene sprutet. Tror ikke han har spesielt høy smerteterskel.

    Reply
  48. Stine
    January 8, 2013 at 3:44 pm (2 years ago)

    Jeg fikk hull i ørene i bursdagsgave da jeg var 12 år :)

    Reply
  49. Enya
    January 8, 2013 at 3:47 pm (2 years ago)

    Jeg fikk hull i ørene da jeg var 6år gammel, men det var bare fordi storesøsteren min og mamma hadde det og jeg maste veldig om at jeg selv ville ha det.
    Ingen pushet det på meg.
    Jeg syns ikke små barn skal ha hull i ørene, det er ikke riktig. Du gir ikke en 6år gammel baby navelpiercing eller tattoveringer?

    Reply
  50. Maja
    January 8, 2013 at 3:51 pm (2 years ago)

    Har lest artikkelen selv og reagerte!

    Jeg har i en alder av +30 fortsatt ikke hull i ørene – har aldrig følt noe behov for det heller. Pynter meg heller med et smykke eller skjerf. Min 4 1/2 åring har spurt og ønsket fordi det var noen større barn i bhg som hadde fått hull i ørene. Hun fikk øreklips og etter en halv dag så hadde hun røde, ømme øreflipper og dermed skulle hun aldrig ta hull i ørene om det var “sååå vondt”

    Nei til hull i ørene!

    Reply
  51. Katarina
    January 8, 2013 at 3:55 pm (2 years ago)

    Hvorfor skal små barn ha hull i ørene egentlig? Fordi foreldrene syntes det er fint? Det blir litt feil spørr du meg. Jeg var 15 år når jeg tok hull i ørene mine. Syntes det er helt sykt at noen vil at barnet sitt på 6 måneder skal ha hull, det er ikke fint engang!

    Helt enig Enya, Du gir ikke en 6 år gammel baby navlepiercing eller tattoveringer? Så hvorfor hull i ørenen? Det blir bare litt for sykt, at de liksom ikke kjenner lik smerte?

    Reply
  52. Lisa
    January 8, 2013 at 3:58 pm (2 years ago)

    Barnemishandling, mödre med sviktende dömmekraft, white trash , omsorgssvikt…. MANGE STERKE ORD !!! Synes slett ikke man er noen daarlig forelder eller ‘white trash’ selv om man gir barna sine hull i örene enten som baby, 4 aaring eller 10 aaring. Visst gir det litt smerte for den lille eller den store, men det varer ikke evig, og det er fort glemt! Jeg synes det er nydelig med smaa jenter med hull i örene! Typisk norsk aa sette seg paa sin höye hest og proklamere hva som er rett og galt for resten av verden. Egentlig ganske arrogant og komme med paastander om at voksne som tar hull i örene paa smaa barn er daarlige omsorgspersoner, da stigmatiserer og dömmer man et stort antall mennesker man ikke kjenner. At helsepersonell gir gode raad om hva som er lurt og ikke lurt har jeg forstaaelse for, men saa faar det vaere opp til omsorgspersonene aa ta valget om aa ta eller ikke, saa lenge det ikke er forbud mot aa gjöre det.

    Det er mange andre ting som foregaar i Noregs land som er viktigere aa bry seg med om enn om en baby har faatt hull i örene mener jeg.

    Reply
  53. Elisabeth
    January 8, 2013 at 4:05 pm (2 years ago)

    Jeg syns det kan vente til barna er gamle nok til å ønske seg det selv. Man trenger ikke hull i ørene, og det er heller ikke alle som vil ha det. Jeg ville ha det da jeg fikk det, men det er vel kanskje halvannet år siden siste jeg bruke øredobber nå, så jeg hadde vel strengtatt ikke trengt hull i ørene i det hele tatt.

    Reply
  54. Olinemor
    January 8, 2013 at 4:19 pm (2 years ago)

    Selv var jeg helt uinteressert av dette da jeg var barn. Å “pynte seg” var bare grusomt. Jeg hatet kjoler, smykker, og dilldall, og ethvert forsøk min mor gjorde på å få meg inn i en kjole endte med forbannelse. Først da jeg var 15-16 begynte jeg å bry meg litt om hva jeg gikk i, uten at det ble spesielt “jålete” likevel. I denne perioden tok jeg hull i ørene.
    Det var derfor vanskelig for meg å forstå min lille datter som fra før hun kunne gå har elsket sko og “snurreskjørt”, prinsessekjoler, smykker, prangende hårpynt og annet dilldall. Jeg forstod virkelig ikke hvorfor hun var så opptatt av slikt, eller hvor i all verden det kom fra. (Kanskje hun har det etter faren? ; p det er ihvertfall ikke etter meg!).

    Litt før hun var 3 år begynte dette gnålet om hull i ørene. Først viftet jeg det bare bort med et nei, du er for liten for det. Etterhvert begynte venninnene i barnehagen å få hull i ørene. Da hun nå var 5,5 år var hun stadig helt på gråten. Hun hadde ønsket seg det lengst men var snart den eneste som ikke hadde. Jeg måtte gå noen runder med min dårlige samvittighet og manglende forståelse for å innse at hun faktisk er en helt annen type enn meg selv. Dette var faktisk viktig for henne. Over et par måneder gikk dialogen i: “Men du vet at det gjør veldig vondt akkurat der og da?”, “Det gjør ikke noe, jeg VIL ha det”, “Ja, men tenk om det er så vondt at du ikke vil mer etter at de har stukket ett hull?”, “Da gjør jeg det bare likevel”.

    Jeg gav etter. Jentungen ble satt på en krakk. Jeg gruet meg. Damen satte pistolen mot øret, trakk av, det smallt. Jeg skvatt og bet tennene sammen. Og ungen? Hun blunket ikke engang! Jeg ble stående litt forundret å måpe mens damen tegnet på og skjøt i det andre øret og. Ungen bare gliste fra øre til øre.
    Etterpå spurte jeg henne, “Var det ikke forferdelig vondt da?”. Hun lo, “Jeg trodde ikke du var så pyse mamma! Det var bare litt vondt, men det gjorde ikke noe”.

    Jeg tenker at, barn kun skal få hull i ørene dersom de Selv virkelig vil det. Ikke fordi foreldrene vil det. Jeg mener også at det er noe som bør drøftes med barnet over tid så ikke det bare er en impuls barnet har, men et ønske de virkelig har og har tenkt gjennom og følt på over tid. (Dette forutsetter jo da at de er store nok til at man kan ha en fornuftig dialog og forklare barnet hva det innebærer).

    Reply
  55. anita
    January 8, 2013 at 4:22 pm (2 years ago)

    Barnemisshandling? Ja
    Det er ikke lov å påfør barn smerte på annet vis så hvorfor skal dette være greit??

    Reply
  56. January 8, 2013 at 4:25 pm (2 years ago)

    Stakkars babyer!

    Reply
  57. Rita says
    January 8, 2013 at 5:06 pm (2 years ago)

    Jeg var selv 10 år den gang jeg tok hull i ørene med en “pistol”, i en frisørsalong. Glemmer det aldri. Frisøren skjøt ikke mindre enn 3 ganger på hvert øre, tårer gørr og snott kom rennende. Min tante som var med, hun skrek gren og var virkelig opgitt på frisøren som ikke kunne sine saker. Vi ba om en annen som kunne dette. Men unnskyldningen var at det var “for mye brusk i øreflippene” En øreflipp med brusk? Ja hmhm…Vondt var det, veldig vondt. Og sånt setter spor. Hullene er grodd igjen for lengst og min datter kunne selv velge den dagen hun var myndig.

    Reply
  58. Ine
    January 8, 2013 at 5:37 pm (2 years ago)

    Jeg synes faktisk det er helt utrolig at noen tar hull i ørene på babyen sin. Det er alltid en fare for infeksjon når man stikker hull i kroppen, og spesielt hvis man lar frisører eller andre som ikke bruker ordentlig utstyr gjøre det. Dessuten mener jeg det nærmest er et overgrep å lage hull i ørene til et barn som er for lite til å si hva det selv mener om saken. Og veldig, veldig unødvendig.

    Reply
  59. Kine
    January 8, 2013 at 5:43 pm (2 years ago)

    Takk for at du skaper debatt rundt viktige tema av denne typen, Susanne. Jeg sitter her med min fire mnd gamle babyjente i armene, og kan uproblematisk erkjenne at engasjementet mitt er subjektivt – personlig. Hun fikk sine første sprøytestikk på helsestasjonen i går (trippelvaksineprogrammet), og sårere skrik har jeg sjeldent opplevd, og aldri fra henne.. I etterkant fikk hun smerter og sin første feber. Å se sitt lille hjerte ha det vondt er så smertefullt for meg som mor, at ord kommer til kort. Jeg vet at dette gjelder for de aller aller fleste foreldre. Vaksinen anser jeg som helt nødvendig for henne, likevel opplevdes det som tortur å se henne ha det ille pga den. Poenget mitt er: hvem lar babyen sin lide for noe så unødvendig og overfladisk som hull i ørene? Hvilken mor/far hevder at babyer ikke føler smerte på lik linje som mennesker for øvrig (i tillegg kommer kommunikasjonsaspektet inn i bildet: man kan ikke fortelle dem hvorfor og de kan heller ikke forstå, som gjør dette enda mer dramatisk)? Jeg blir kvalm av at småbarn er offer for foreldrenes forfengelighet på denne måten. Og jeg finner det på sin plass å spørre om mennesker som lar sine egne behov komme før barnets (hvilken baby har glede og nytte av hull i ørene?) egentlig er skikket til foreldrerollen.

    Reply
  60. Brit
    January 8, 2013 at 6:11 pm (2 years ago)

    Merkelige holdninger til barn og smerte!
    Klart barn, deriblant, spebarn, føler smerte!!!!!!
    I tilfellet hvorfor i all verden tar en først utgangspunkt i at de ikke kan føle smerte, for siden å få bekreftet via vitenskaplige tester, at de faktisk kjenner smerte. Mange barn har dermed følt grusomme, forferdelige, smerte hinsides all forståelse!!!!! Hva med “føre-var-prinsippet”? Det hele høres MIDDELALDERSK ut. Det samme gjelder hulltaking i ørene til barn. Hulltaking i ørene er helt unødvendig og kun jåleri. Dette kan barne selv ta standpunkt til om de ønsker det i 10 – 12 årsalderen.

    Rystet!!!!!

    Reply
  61. marthe
    January 8, 2013 at 6:22 pm (2 years ago)

    Jeg skjønner ikke hvordan foreldre kan ta hull i ørene på små babyer fordi de ikke føler smerte!
    Det er da for fanden det største tullet jeg har hørt på lenge.

    Vi har en mammagruppe på facebook hvor denne debatten har florert og vi krangler som busta fyker.
    Selvsagt er det fint.
    men for hvem?
    om din 2 mnd gamle baby ser på deg og sier “mamsen, jeg vil ha bling i øret”, ja da må du bare kjøre på, men det er da for for fanden ikke noe de vil ha, skjønner hva er, eller har behov for.

    Dette er enkelt og greit, et forfengelig behov fra foreldrene sin side.
    Om de på død og liv skal ha hull i ørene, så vent til de blir gamle nok og kan spørre om det selv. Da har man muligheten til å forklare konsekvensene ved det, altså smerte, og lære dem at selv om man vil ha noe, er ikke alt fryd og gammen..
    For å si det slik:
    Ville du gått og klippet håret på datteren din på en tatoveringsshappe?
    Det er 16 års aldersgrense på piercing, selv om det er hull i ørene, på ordentlig piercingsteder.
    Jeg har en venninne som er utdannet frisør, som sier de får MINIMAL opplæring og ingenting om hygiene.

    Vi som foreldre skal ta en del valg for våre barn.
    DETTE er ikke ett av de.

    Reply
  62. steinar
    January 8, 2013 at 6:34 pm (2 years ago)

    Tull og atter blogg tull, har 4 jenter,og lever i asia,, de reagerer på lyden ikke mer,, 2 til 3 mnd,, dette erb blogg tull og champis snakk. voks op

    Reply
  63. Kim
    January 8, 2013 at 6:43 pm (2 years ago)

    Artikkelen i foreldre og barn stiller jeg meg meget skeptisk til da den rett og slett handler om et tema som er straffbart.

    Etter barneloven § 31 andre ledd, skal barnet fylt 7 år før foreldre kan ta hull i ørene på barna sine.

    Reply
  64. Ane
    January 8, 2013 at 6:49 pm (2 years ago)

    Jeg jobber i en gullsmed butikk og det er utrolig mange som kommer inn med sine små babyer, og skal kjøper gullørepynt. Det kan virke som det handler om status for noen. Jo mer Gull du og babyen har, jo bedre. En liten baby med gullørepynt er ikke pent, beklager alle mammer med pyntedokke-babyer. Den lille datteren deres er ikke fin med hull i ørene. Å ja jeg tenker hva i alle verdensdager surrer rundt i hode ditt som mamma, når du frivillig vil stikke babyen din i øret fordi at det kanskje er mindre fare for infeksjon når man er liten. Tøysete, unødvendig og egoistisk!

    Reply
  65. silje
    January 8, 2013 at 7:04 pm (2 years ago)

    Min datter fikk hull i ørene da hun var 5 år.
    Da hadde hun selv ønsket det veldig lenge og jeg hadde forbredt henne så godt jeg kunne på at det KOM til å gjøre vondt!!
    Selv tok jeg ikke før jeg var 16 år. Så jeg var ikke en som pusha for å ta det tidlig.
    MEn det ble til at vi dro å tok hull altså da hun var 5 år (etter å ha sett en episode av NRKs “klart jeg kan” serie, der ei lita jente tar hull i ørene)

    Vår tur til frisøren der hun tok hull gikk utrolig bra! Jenta vår er til vanlig ikke så kjempe tøff. Men hun felte ikke en tåre og synes ikke det gjorde sååååå vondt.

    Men 5 åringer er en ting. Hull i ørenen på babyer liker jeg ikke!

    Reply
  66. Mie fra Mies Mirakler
    January 8, 2013 at 7:43 pm (2 years ago)

    Selv fikk jeg hull i ørene når jeg begynte på skolen rett før jeg fylte 7 år, og min sønn fikk hull i ett øre i samme alder, fordi han bad om det og maste veldig lenge selv, han måtte vente i nesten to år før han fikk lov. Veslejenta mi må også pent vente til skolealder og være helt bestemt på at hun vil selv det før jeg tillater det. Man bør være bevisst på dette og følge det godt opp så det ikke oppstår betennelser ol. Babyer synes jeg ikke bør få hull i ørene. Skolealder og oppover når de kan be om det selv er bedre.

    Reply
  67. Astrid
    January 8, 2013 at 8:01 pm (2 years ago)

    Jeg fikk hull i ørene for ikke så mange år siden og jeg er snart 30;)
    Jeg gjorde det for selvfølelsen og følte det ble et steg mot at jeg følte meg kvinnelig. Jeg gjemte bare i dongribukse og hettegenser. Det hjalp. Nå har hettegenserne forsvunnet. Plukket selvfølgelig litt for det var så stas. Ble jo betennelse, men det gikk jo over. Jeg var veldig engstelig som barn og turte ikke da. Mamma tvang meg ikke. Takk og lov for det for da tror jeg at jeg hadde blitt veldig traumatisert.
    Hvis jeg får barn kommer det ikke på tale å gi dem hull i ørene som babyer. De skal få lov til å være helt naturlige og få hull i ørene når de kommer i den alderen som er moden for dem og hvis de selv tar det opp. Jeg merker jeg synes alltid det er rart når jeg ser babyer og småbarn med hull i ørene, men det er selvsagt ikke noe jeg har noe med. Så synes jeg det er litt søtt med de jentene som får hull i ørene når de skal begynne på skolen. Litt med de forventningene de har.

    Reply
  68. Ida Kristiansen
    January 8, 2013 at 8:08 pm (2 years ago)

    Javel så gjør det ikke så vondt, men trenger babyer hull i ørene? NEI. Det er absolutt noe de bør få bestemme selv.

    Reply
  69. ROS
    January 8, 2013 at 8:13 pm (2 years ago)

    Hva er forskjellen mellom på å påføre (ikke selvvalgt) barn smerte med risiko for senplager for at de skal se “pene” ut, les hull i ørene. Og påføre barn smerte for at de skal oppføre seg pent.

    Rettslig sett veldig liten og det siste er definert som straffbart.

    Reply
  70. Bjørn Roger
    January 8, 2013 at 8:48 pm (2 years ago)

    Jeg er prinsipielt uenig i at babyer skal få hull i ørene. Dustete etter min mening.
    Men jeg observerte noe interessant ifm min datters fødsel ift smerteterskel.
    I fødselsøyeblikket ble datteren min sittende fast mellom to rier og det var fare for at henne ikke fikk nok luft. For å unngå at hun døde måtte jordmor “ta i” for å få henne ut. Dette resulterte i at datteren min fikk brudd i kragebeinet.
    I følge jordmor og legene på sykehuset er det å brekke kragebeinet i sånne situasjoner relativt vanlig. Det er tross alt bedre å brekke kragebeinet enn å dø av luftmangel.
    Det interessante med det hele var dagene som fulgte; datteren min virket ikke plaget med bruddet i det hele tatt, og det virket som at hun kun fikk vondt hvis vi kom borti skulderen eller hun hevet armen. Heldigvis vokste bruddet fint sammen og hun brukte armen “normalt” etter et par ukers tid. Jeg vil tro at hvis jeg brakk kragebeinet nå i voksen alder ville ha følt en voldsom smerte i lengre tid, og sikkert ikke kunne brukt armen uhindret på i hvert fall 6-8 uker. Jeg vet ikke om dette vil tilsi at nyfødte føler mindre smerte eller om det bare betyr at skader heles raskere. Har noen andre lignende erfaringer?

    Reply
  71. SaraH
    January 8, 2013 at 9:03 pm (2 years ago)

    Skjønner ikke at dette er ett tema en gang! La barna få bli gamle nok til at de maser om det selv før de får hull i ørene. Er jo ikke sikkert de vil ha det noen gang helder.

    Reply
  72. Agnethe
    January 8, 2013 at 9:08 pm (2 years ago)

    Jeg ønsket selv hull i ørene da jeg var 4-5år, og fikk lov til dette. Ble overhode ikke traumatisert av noe “uutholdelig” smerte. Gråt ikke engang. Å si at det er barnemishandling å la 5åringer få hull i ørene er temmelig drøyt! Jeg synes det er for tidlig å ta hull i ørene på babyer, men når ungene kommer i den alderen at de selv ønsker det så hvorfor ikke? Er jo foreldrenes ansvar å forklare ungene hva det innebærer, at det kan gjøre vondt og at man ikke må pelle. Jeg husker selv hvor stolt jeg var da jeg fikk lov å ta hull i ørene, og den gleden unner jeg mitt barn når hun ønsker seg det.

    Reply
  73. Natalia
    January 8, 2013 at 9:32 pm (2 years ago)

    Jeg fikk hull i ørene som baby, faktisk på fødeavdelingen, som det er vanlig i Chile, der jeg kommer fra. Det har alle i min familie fått, og jeg kunne gjerne videreført dette til mine døtre når jeg evt. får.
    Det har aldri vært noen problemer med dette, så fremt man gjør dette på et trygt sted. Jeg ville ikke gjort det hos en frisør, men som sagt; der får man det på sykehuset, mer sterilt får du ikke!
    Jeg er veldig glad for at jeg alltid har hatt hull i ørene, vi er tre jenter i familien – og ingen av oss reagerte med store smerter som baby, min mor ville ikke gjort det om det førte med smerter.

    Barnemishandling? Slapp av litt a..

    Reply
  74. Anne-Grete
    January 8, 2013 at 9:47 pm (2 years ago)

    Her var mange kommentara som eg rekna med enten er pro eller con. So eg gidd ikkje lese dei. Men til dette har eg bare én kommentar og det er mamma sin: “Eg har laga dei hulla på barna mine som dei skal ha, resten får dei styre med sjøl når dei er blitt voksne”.

    Reply
  75. silje
    January 8, 2013 at 10:19 pm (2 years ago)

    Har ikkje någen av dokk andre her hørt om KLISTER ØREDOBBA??? hehe.
    Mi jenta på 2,5 får KUN det!
    Håll i øyrene får hu ta når hu vil det, ikje når eg vil det!

    Reply
  76. Barbro
    January 8, 2013 at 10:20 pm (2 years ago)

    Ja, dette er tullete. Klart barna har vondt, men de er lettere å trøste enn en voksen/ungdom. Og det kan virke som at argumentet egentlig går på hva som er minst ubehagelig for den voksne.
    Men, dette er en liten ting hvis man trekker parallell til hva små barn utsettes i navn av religion… omskjæring. En sak jeg glødende argumenterer mot og mener burde være straffbart med høye strafferammer.
    Ingen av barna mine får hull noen steder med det første og eldste er 10 :)

    Reply
  77. Mia
    January 8, 2013 at 11:00 pm (2 years ago)

    Babyer og småbarn med hull i ørene er en uting,synes jeg!
    Dette gjøres ikke for dem,men for foreldrenes,og er ikke til barnets beste.
    Datteren min ville faktisk ta hull i ørene i barnehagen,siden bestevenninnen hadde det.Hun måtte pent vente til hun begynte på skolen.Da var hun 6 1/2.
    Ellers er det ikke praktisk med ørepynt på barn i barnehagealder,ettersom det lett kan henge seg opp i klær,under lek o.l.(Det har jeg erfart flere ganger-jobber selv i barnehage).

    Reply
  78. Margrethe
    January 8, 2013 at 11:12 pm (2 years ago)

    jeg fikk hull i ørene mens jeg var baby, og er vedlgi takknemlig for det. Slapp å ta det i en voksen alder der jeg husker smerten. I tillegg så slipper jeg styret med at hullene gror igjen. Gikk i flere år uten øredobber og hullene er like fine…

    Reply
  79. Victoria
    January 9, 2013 at 1:44 am (2 years ago)

    Både jeg og mine søstre fikk hull i ørene når vi var 3 måneder gamle :)

    Reply
  80. EGEDENNE
    January 9, 2013 at 4:12 am (2 years ago)

    Jeg var 18 da jeg tok hull i ørene. Tidlig nok for meg, syns jeg.

    I Spania observerte jeg fedre som dro på apoteket med nyfødte babyer for å ta hull i ørene. Babyene skrek veldig. Jeg ville aldri ha gjort dette, og jeg ville ha nektet en evt datter å ta hull i ørene til hun var 18 år.

    Reply
  81. Camila fernandez
    January 9, 2013 at 10:53 am (2 years ago)

    Jeg syns d er kjempefint m jentebabyer m hull i ørene!:D Jeg var under en mnd gammel!Jeg er glad for d:) Stygt å kalle noen barnemishandlere pga den slags!Babyer lider ikke nøden pga hull i ørene!D er tradisjon mange steder i verden,og jeg ser faktisk poenget m d!Slutt å døm andre så hardt,d er tross alt ikke så ille som man skal ha d til!

    Reply
  82. Helene
    January 9, 2013 at 10:57 am (2 years ago)

    Jeg har ikke hull i ørene, og jeg er glad jeg har fått lov til å ta det valget selv. Jeg synes også andre skal kunne velge selv.

    Reply
  83. Sunniva
    January 9, 2013 at 11:37 am (2 years ago)

    Jeg var 2 og 1 halvt år når jeg tok hullene i ørene mine og jeg er veldig glad for at jeg fikk dem da. Jeg valgte det helt selv etter litt mas i noen mnd.

    Men når det begynner å skal ta hull på babyer på noen par mnd gammel så er det faktisk bare gale. De føler jo smerter akkurat som oss andre mennesker.

    Reply
  84. Annette
    January 9, 2013 at 12:12 pm (2 years ago)

    Skal si det blir brukt vel harde ord her. Jeg er barnevernpedagog, og barnemishandling og omsorgssvikt syns jeg overhodet ikke passer inn i denne sammenheng. Hvis folk bare hadde visst hvilke større problemer og verre saker som foregår i et hjem.. Hvis en skal begynne å grave i alle verdens “hverdagslige” saker, så kan man like greit diskutere hvorvidt det kan være skadelig for et barn å se på skrekkfilm med foreldrene, spise godteri, pølser og drikke brus til det tyter ut, de som konstant lar barna få viljen sin, eller noe som nylig var aktuelt: foreldre som drikker på julaften/nyttårsaften foran barna sine, Da er liksom hull i ørene den diskusjonen vi velger..OK.

    Jeg fikk hull i ørene da jeg var fire måneder gammel, og det var aldri et problem for meg med tanke på verken traumer pga stikket eller infeksjoner. I min familie har alle jentene tilbake til da mormor var baby, fått hull i ørene tidlig, og sånn har det bare vært. I voksen alder har de fleste av oss tatt flere hull i øreflippen. Skulle man være så uheldig at det blir betent, så er det om regel bare til og fjerne dobben og rense, så tar det ikke lange tiden før det er bra igjen. Min datter fikk hull i ørene når hun var rundt ett år. Det var et lite kvalkk på mammas fang og så var det over, og har aldri vært noe problem siden. Nå er hun såpass stor at hun sier hvis hun ikke vil ha dem i, og da er såklart det helt greit. Det er ikke slik at vi her i hjemmet tvinger henne til å ha dem i fordi VI foreldre syns hun må. Så syns jeg, selv om i teorien at ” piercing er piercing ” at det er stor forskjell på en liten perledobb i øreflippen, enn et spyd gjennom brusken eller hull i tunga, navlen osv osv som noen i kommentarene sammenligner det med.

    Reply
  85. Ida
    January 9, 2013 at 1:37 pm (2 years ago)

    Hva om babyen i senere tid ikke vil ha hull i ørene? Jeg kjenner flere som ikke har hull i ørene og ikke vil ha det heller. Dette må de få bestemme selv, ikke mamma

    Reply
  86. Madeleine Norrman
    January 9, 2013 at 5:14 pm (2 years ago)

    Det at babyer ikke tar ved hullet så de ikke får betennelse er bare bullshit! Både meg selv og mine to yngre søsken pleide å dra oss i ørene når vi ble trøtte som små babyer. Det var tegnet på at nå var det leggetid. Og jeg selv kunne visst dra ganske godt i mitt eget øre. Hvis jeg da hadde hatt en øredobb i øreflippen og i tillegg dratt hardt i øreflippen når jeg ble trøtt, så ville ikke det bare skape infeksjon, men i verste fall så kunne jeg ha dratt ut øredobben og revnet øreflippen. AU!! Idioti å ta hull i ørene på små babyer!

    Reply
    • elise
      February 17, 2013 at 11:02 pm (2 years ago)

      Eg har hatt hull i ørene siden eg var 6 mnd! ingenting skjedde med meg ;) kjenner mangen som har fått når di er babyer. Og alle har det bra den dag idag :) Uansett når du tar det vil det gjøre like vont! Og eg er glad eg tok nå eg var baby! ;) Syns absolutt ikkje det er stygt gjort!

      Reply
  87. Carina
    March 6, 2013 at 12:55 am (1 year ago)

    Jeg fikk hull i ørene når jeg var 3mnd gammel, føler ikke jeg har fått noen varige men på grunn av det…jeg er heller glad jeg ikke trengte å ta det når jeg ble eldre, så slapp jeg å grue meg for det med min nåleskrekk:) og ikke kan jeg huske verken infeksjoner eller andre negative faktorer, nettopp forde jeg var så liten:) så jeg er positiv til det!

    Reply
  88. Gro
    March 7, 2013 at 8:55 am (1 year ago)

    Jeg fikk hull i ørene når jeg var 9 år, mamma ville ikke at jeg skulle ta det før jeg var 12, men jeg fikk det som jeg ville da. tok to hull til i ørene da jeg var 11 eller noe sånt. jeg hadde øredobber i lenge nok til at hullene ikke kom til å gro. Er når 16 år og angrer, synes ikke det er noe pent med babyer som har hull i ørene og skulle ønske mamma hadde nektet meg hull i ørene til jeg var 18 år og kunne bestemme selv.

    Reply
  89. gabriela
    July 26, 2013 at 6:32 pm (1 year ago)

    det dummeste jeg noen gang har lest! jeg fikk hull naar jeg var 2 aar gammel og det er jeg veldig glad for!

    Reply
  90. Erling Marthinsen
    August 15, 2013 at 12:12 am (1 year ago)

    At det finnes masse damer som seriøst mener at det er greit å ta hull i ørene på babyer er jo helt sjokkerende. At man syns dt er “greit” når man er 4, 5 eller 6 er også på kanten. Kan ikke kalles annet enn baremishandling. NB: tar dere hull i ørene på guttene også, eller er det bare jentene vi snakker om her? Helt Talibansk spør du meg.

    Reply
  91. Gabriela
    October 24, 2013 at 2:16 pm (10 months ago)

    Der hvor jeg kommer fra får jente babyer hull i ørene på sykehuset. Det fikk jeg da jeg var rundt 3 mnd. Husker ingenting av det. I dåps gave fikk jeg min første gull øreringer. Jeg ønsker at min datter skal ha hull i ørene. Jeg husker selv fra jeg var ca 3 år da jeg fikk nye øreringer så stolt jeg var. Så jeg vil nok vente til hun ønsker det selv eller til hun blir 3-4 år. Men jeg ville ikke kalt det barnemishandling å ta hull på barna. Det gjør vondt ja, unødvendig kanskje, men de glemmer det fort og får ikke varige men. En vaksine gjør også vondt, og det får de mange av, men fordi de ee nødvendig så gjør vi det med god samvittighet.

    Reply
  92. Gabriela
    October 24, 2013 at 2:23 pm (10 months ago)

    Nei, på gutter tar vi en tattis!! Du har kanskje glemt at Taliban steiner damer fordi de bruker sminke eller negllakk, så jeg tror hull i ørene blir straffet med døden. Kan ikke akkurat sammenliknes i dette tilfellet. Så jeg tror at du må komme tilbake fra bærturen din og innse at ikke alt er barnemishandling.

    Reply

3Pingbacks & Trackbacks on Får babyer vondt når de tar hull i ørene?

  1. [...] i ett kjør. Da jeg åpnet innboksen rant det innover  50 mail, med kommentarer og meldinger på blogg og Facebook om innlegget jeg hadde skrevet om foreldre som tar hull i ørene på babyer.  Og mer [...]

  2. [...] synes du om denne lista? Min liste ville nok sett annerledes ut. (Gjett hva jeg ville strøket først..) Lista til Quinn er selvsagt preget av den kulturelle bakgrunnen til hennes familie. Selv ville jeg [...]

  3. [...] og troverdige rapporter for å belegge det jeg skriver om, enten det dreier seg om hull i ørene på babyer eller [...]

Legg igjen en kommentar

Your email address will not be published. Required fields are marked *






Comment *