Ny nett-trend: Offentlig ydmykelse av barn

I Amerika raser nå debatten om en far som fant en kreativ måte å straffe datteren på etter at hun bæsjet i dusjen. Han fikk 3-åringen til å bære et skilt rundt halsen der det står:

“Jeg bæsjet i dusjen, og pappa måtte vaske. Jeg signerer herved tillatelsen til å bruke dette bildet i årboka mi siste år på videregående.”

Morsom og uskyldig spøk? Det blir verre.

Faren LASTET OPP bildet usladdet på den populære sosiale nyhetsnettsiden Reddit.

Artig påfunn av frustrert far?

Jeg kjenner blodet mitt begynner å koke her. At en 3-åring, som er midt i bleiesluttfasen bæsjer på gulvet, i hagen, i badekaret eller dusjen, er faktisk noe foreldre må forvente. Det er en normal del av utviklingen. Ville du straffet din inkontinente bestefar for å tisse i senga? Hvis ikke er det passe sjukt å straffe et uferdig utviklet barn for å gjøre det samme.

Men det er nettpubliseringen som er ille her. Sviket blir totalt når det er faren selv som velger offentlig ydmykelse som oppdragelsestrategi. Den viktigste oppgaven vi har som foreldre er å passe på barna våre, skjerme dem, og gjøre dem til trygge, selvstendige mennesker. I stedet har denne pappaen krenket datterens rett til privatliv og vern i sitt eget hjem, og hengt henne ut til spott og spe for en hel verden i all evighet.

Desverre er ikke han den eneste forelderen som synes å tro at internett som offentlig gapestokk er et fornuftig virkemiddel i oppdragelsen.

Ok verktøy for å skape disiplin i skolen?

Googler du “signs kids wore as punishement” får du opp rekke på rekke med deprimerende eksempler. Flesteparten fullt gjenkjennelige.

Passende straff for å stjele?

Hva tenker du? Er dette en ok måte å disiplinere barn og unge som har gjort noe galt på? Og er det forskjell på om metoden brukes på småbarn eller større ungdom? Sist, men ikke minst: Tror du barna lærer noe av denne typen straff?

Del…Email this to someoneShare on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInPin on Pinterest
m4s0n501










102 Comments on Ny nett-trend: Offentlig ydmykelse av barn

  1. Jorunn
    October 3, 2012 at 12:10 pm (2 years ago)

    NEI!!! Dette er absolutt ikke akseptabelt!

    Reply
    • Per Fredrik
      October 3, 2012 at 3:08 pm (2 years ago)

      det er vel kansje foreldrene som burde hatt et “i am a horrible parent” skilt rundt nakken

      Reply
      • Leif-Magne Heitun
        October 3, 2012 at 5:46 pm (2 years ago)

        Agreed

        Reply
        • Susanne Kaluza
          October 3, 2012 at 7:12 pm (2 years ago)

          Hehe. Hadde defintivt vært morsommere det ;-)

          Reply
  2. Linn
    October 3, 2012 at 12:20 pm (2 years ago)

    Fy flate… Blir helt dårlig av at noen kan behandle barna sine på denne måten. Foreldrene skulle blitt avbildet med påskriften “Uskikket som forelder” ?

    Reply
  3. Skogens kongle
    October 3, 2012 at 12:20 pm (2 years ago)

    JO!!! Passe straff for en skrikerunge!

    Reply
    • Susanne Kaluza
      October 3, 2012 at 1:21 pm (2 years ago)

      Men straff for hva?

      Reply
  4. Helle Beate Sætern
    October 3, 2012 at 12:29 pm (2 years ago)

    Gale gale mennesker!!!
    Blir målløs av sjokk over hvor ukloke enkelte er.
    Har rett og slett ikke ord!!!

    Dette er bare helt feil!!!

    Reply
  5. BjørnarFFS
    October 3, 2012 at 12:31 pm (2 years ago)

    Get A life… D hær e Noe de kommer å le av senere i livet hennes… INGEN ydmykelse ! Faen folkens, ta analkulen ut av ræva å relax… Funny shit, thats all…

    Reply
    • Susanne Kaluza
      October 3, 2012 at 1:21 pm (2 years ago)

      Ler kanskje når hun er 35. Men neppe når hun er 15.

      Reply
      • Kristin
        October 3, 2012 at 1:34 pm (2 years ago)

        Lol, hvis hu syns det der er flaut når hun er 15 så er hun en usikker, dum tenåring. Ingen som kommer til å se og finne frem det bilde om 12 år heller. Men ja, unødvendig å legge ut bilde for 3-åringen skjønner jo ikke noe av detta.

        Reply
        • Susanne Kaluza
          October 3, 2012 at 1:54 pm (2 years ago)

          Er vi ikke alle dumme og usikre som tenåringer :-)?

          Reply
        • Morten
          October 3, 2012 at 5:23 pm (2 years ago)

          …og grunnen til at hun er usikker, dum tenåring, er kanskje nettopp at saker som dette har vært en del av livet hennes – du er naiv om du tror det stopper med dette. Etter hvert som jenta vokser opp så kommer saker og ting til å bli verre – håper at hun kan vokse opp hos noen andre. Dette her er sjukt, sjukt og atter sjukt.

          Reply
  6. Espen Høyem
    October 3, 2012 at 12:46 pm (2 years ago)

    Helt greit. Har man gjort noe galt skal man ta sin straff. Nok hønemødre rundt omkring (noe man også ser på noen av kommentarene her!)

    Reply
    • Lene
      October 3, 2012 at 12:54 pm (2 years ago)

      Enig:)

      Reply
    • Susanne Kaluza
      October 3, 2012 at 1:21 pm (2 years ago)

      Men hva tror du 3-åringen lærer av det? Alle barn har uhell når de lærer å gå på do. Skal det straffes?

      Reply
      • Espen Høyem
        October 3, 2012 at 1:54 pm (2 years ago)

        Jeg velger å tro at dette ikke først og fremst var straff til barnet, mer et forsøk på humor. Tipper det går helt greit med et barn som vokser opp i en familie der folk ikke tar seg selv så høytidelige og barna ikke blir oppdratt til å tro at de er skjøre krystaller som skal beskyttes fra alt som teoretisk sett kan være skadelig for dem.

        Reply
        • Susanne Kaluza
          October 3, 2012 at 1:58 pm (2 years ago)

          Håper også det var et forsøk på humor. Men er det like morsomt om 10 år?

          Reply
          • Espen Høyem
            October 3, 2012 at 2:05 pm (2 years ago)

            Det spørs om noen finner det igjen om 10 år? Dersom noen gjør det så vil jeg tro det har omtrent like skadelig virkning som pinlige familiebilder av en hvilken som helst annen treåring på stranda som spiser sandkaker.

        • Morten Hansen
          October 3, 2012 at 2:13 pm (2 years ago)

          Det er ikke humor dersom den som blir utsatt for dette ikke ser det morsomme i det.

          Reply
          • Espen Høyem
            October 3, 2012 at 2:24 pm (2 years ago)

            Det kan det være. Hjernevask var fryktelig morsomt for eksempel.

          • Susanne Kaluza
            October 3, 2012 at 7:13 pm (2 years ago)

            Enig med deg Morten. Forskjellen på dette og Hjernevask er uansett at dette dreier seg om et barn, ikke voksne forskere.

      • Leif-Magne Heitun
        October 3, 2012 at 5:53 pm (2 years ago)

        Helt latterlig idiotisk å henge ut sin eia 3 åring, pinadø mæ hjærteskjæranes. Spyr! ;o(

        Reply
    • Trond Bjørnstadjordet
      October 3, 2012 at 1:37 pm (2 years ago)

      Latterlig kommentar. En 3-åring gjør jo ikke sånt med vilje, noe man skulle tro ut fra din kommentar. Hva skal man da straffe henne for? Hadde hun vært trassig, vanskelig å ha med å gjøre, utagerende etc., så kunne jeg til en viss grad ha skjønt det..selv da skal man tenke seg om to ganger i forhold til å straffe barn. Dette er jo ydmykelse av verst sort..

      Reply
      • Espen Høyem
        October 3, 2012 at 1:52 pm (2 years ago)

        Måten du svarer på tyder på at du kunne hatt godt av denne straffen selv :)

        Reply
      • Susanne Kaluza
        October 3, 2012 at 1:53 pm (2 years ago)

        Godt poeng Tron! Fint med en fornuftig far i debatten! Jeg ser også forskjellen mellom en ungdom (som gjør noe de vet er forbudt med vilje) og et barn som har et uhell (sengevæting o.l) Men må som du sier tenke seg godt om lell. lurer på om foreldrene til ungdommene, som henger dem ut for potrøyking eller stjeling tenker på at dette ikke blir borte fra nettet når poden skal søke jobb?

        Reply
        • Espen Høyem
          October 3, 2012 at 1:56 pm (2 years ago)

          Jeg tviler på at det finnes en eneste arbeidsgiver du vil jobbe for dersom du har en god høyere utdanning som ikke ansetter deg fordi du røyket hasj som 17-åring dersom du kan vise til gode karakterer både på videregående og fra et bra universitet.

          Reply
          • Susanne Kaluza
            October 3, 2012 at 1:57 pm (2 years ago)

            I Amerika og?

          • Espen Høyem
            October 3, 2012 at 2:03 pm (2 years ago)

            Med tanke på at de to siste demokratiske presidentene har innrømmet bruk av cannabis (Obama også andre stoffer), mens han imellom var en avruset alkoholiker så vil jeg tro det.

  7. Irene
    October 3, 2012 at 12:49 pm (2 years ago)

    Aboslutt ikke greit.
    Vi skal bygge opp barna våre, ikke bryte dem ned å lattliggjøre dem. Å krenke barna er ingen form for oppdragelse, bare misshandling.
    De lærer barna til å bli nettmobbere.

    Reply
    • BjørnarFFs
      October 3, 2012 at 1:00 pm (2 years ago)

      Trur du en onge på 3 føl seg krænka? Humor, humor humor…. Thats all

      Reply
      • Irene
        October 3, 2012 at 1:12 pm (2 years ago)

        Ungen bryr seg kanskje ikke nå, men bildet kan fort bli en plage den dagen en eller annen i klassen finner det.

        Ligger på nette for alle å finne.

        Det er lov å tenke to steg frem.

        Reply
      • Susanne Kaluza
        October 3, 2012 at 1:20 pm (2 years ago)

        3-åringen føler seg kanskje ikke krenket siden hun ennå er for ung til å være på nett, men når vennene hennes (eller uvennene) finner denne om en 5 års tid kan du banne bein på at hun føler seg krenket, sviktet og latterliggjort.

        Reply
    • Trond Bjørnstadjordet
      October 3, 2012 at 1:39 pm (2 years ago)

      Helt enig! Dette er barnemishandling og har ingenting med oppdragelsen av et barn å gjøre..

      Reply
      • Susanne Kaluza
        October 3, 2012 at 7:14 pm (2 years ago)

        Ja, utrolig hvor mye rart folk kan få seg til å gjøre..

        Reply
  8. MammaLi
    October 3, 2012 at 12:50 pm (2 years ago)

    Akkurat med ungdommer (fra 15 og oppover), sånn som han gutten (jenta? husker ikke helt kjønn) som hadde lagt ut bilde av seg selv som drakk på facebook, og fikk som straff å legge ut et bilde av seg selv med lapp om at dette ikke var det lureste han/hun kunne gjøre, skjønner jeg litt.

    Ved en ny type ungdomsvirkelighet, eller hva man skal kalle det, med problemstillinger som er helt nye og uprøvde så trenger man også nye metoder. Og akkurat det å lære at man må ta ansvar for det man legger ut på nettet og at man står ansvarlig for det syns jeg er noe som er veldig viktig at barna lærer. Åssen i alle dager vi egentlig skal lære de dette er jeg der i mot usikker på. Poenget mitt er vel i hvert fall at jeg hadde forståelse for moren som “ydmyket” sin 15 åring…

    Men! Og et STORT men… Det er en ekstrem forskjell mellom en 15 åring som strengt tatt burde vite bedre og en forsvarsløs 3 åring. Eller 5 åring, 8 åring osv.
    Endel av meg håper pappaen la det ut for å være morsom og ikke som en straff, at det var noe han gjorde med latter i stemmen og som ungen egentlig trodde var en lek. Tanken på noe annet gjør meg fysisk uvel.

    Er kanskje ikke bare ungdommer som trenger å lære at det er faktisk grenser for hva man legger ut på nettet og at det aldri blir borte igjen. Skulle jakta ned han pappaen og lagt ut bilde av han med skilt på seg hvor det sto: Jeg er en patetisk dust og burde egentlig bare få lov til å bruke internett under oppsyn av en voksen.
    Men da er vi vel like langt.
    (Selv om det frister veeeeeeeeeeeeldig å la folk smake sin egen medisin til tider.)

    Oi. Dette ble langt. Hehe.

    Reply
    • Susanne Kaluza
      October 3, 2012 at 7:15 pm (2 years ago)

      Gode poenger fra deg som alltid! Det er et skille mellom småbarn som henne og ungdom.

      Men kanskje vanskelig å lære ungdommene nettvett om man selv eksponerer dem på denne måten på nett? Hva sier man da neste gang et bilde av en sovende, beruset venn -tegnet i ansiktet eller avkledd- blir sendt rundt på sosiale medier til stor forlystelse?

      Reply
  9. MammaLi
    October 3, 2012 at 12:52 pm (2 years ago)

    Forresten, fascinerende kjønnsdynamikk som har vist seg til nå i kommentarene… Hmm.

    Reply
    • Susanne Kaluza
      October 3, 2012 at 2:25 pm (2 years ago)

      Ja, glad når det kom noen flere pappaer med i debatten!

      Reply
  10. Marianne
    October 3, 2012 at 12:57 pm (2 years ago)

    Upassende straff og “humor” mot en treåring. Men for tenåringer som burde vite bedre, go ahead. Gapestokkk er jo ingen ny oppfinnelse…

    Reply
    • Susanne Kaluza
      October 3, 2012 at 2:24 pm (2 years ago)

      Det er verre for de små ja. Ville du lagt ut på nett av tenåringen og da?

      Reply
  11. Irene
    October 3, 2012 at 1:08 pm (2 years ago)

    Må si jeg syns man mangler noe som foreldre om man føler dette er en god oppdragelsesmetode.
    Hva i alle dager er det man tenker på når får man det for seg at dette er lurt, at dette er en god måte å oppdra og rettsette unger på?

    Barnet mitt oppfører seg ikke, så jeg tror jeg skal prøve å lattliggjøre det så til de grader at her etter bare MÅ h*n oppføre seg, hvis ikke vet h*n hva som skjer, da blir det et nytt skilt.

    Jah….barnet lærer sikker kjempemye…

    Reply
    • BjørnarFFs
      October 3, 2012 at 1:14 pm (2 years ago)

      Herregud å gla e e før at e ikke har ei mor som går rundt m ein 2-toms-4 i ræva… Satan å seriøs dokker alle ska vær… I hælvette ongan dokkers MÅ jo vær/bi festens midtpunkt…

      Reply
      • Irene
        October 3, 2012 at 1:17 pm (2 years ago)

        *gjesp*

        Reply
        • BjørnarFFs
          October 3, 2012 at 1:20 pm (2 years ago)

          Hahah! Ur just proving my point retard! Men superbra, sry, e mein superkjedelig kommentar

          Reply
        • BjørnarFFs
          October 3, 2012 at 1:23 pm (2 years ago)

          Ser jo at m dine 12 års erfaring m unga (Dvs 16 da du fikk ditt første barn) så e jo du dn “perfekte” rollemodellen…

          Reply
          • Irene
            October 3, 2012 at 1:39 pm (2 years ago)

            Vet ikke om du vet hva som blir sagt om de som starter å diskutere person å ikke sak jeg….

          • Susanne Kaluza
            October 3, 2012 at 1:47 pm (2 years ago)

            Bjørnar: Det er hyggelig at du kommenterer her inne, og du er hjertelig velkommen til å delta i debatten. Men jeg vil kommer til å slette alle kommentarer som nærmer seg personangrep. Holder du deg til å diskutere sak går dette knirkefritt.

    • Susanne Kaluza
      October 3, 2012 at 2:24 pm (2 years ago)

      For å ty til noe sånt må nok foreldrene føle seg ganske maktesløse ja. Godt poeng Irene. Ja til foreldrekurs for førstegangsfødende!

      Reply
  12. Maya
    October 3, 2012 at 1:15 pm (2 years ago)

    Såvidt jeg vet – er gapestokken avskaffet i de fleste siviliserte land!

    Reply
    • Terje
      October 3, 2012 at 3:30 pm (2 years ago)

      Men med Internett, så kom den snikende tilbake igjen

      Reply
      • Susanne Kaluza
        October 3, 2012 at 7:16 pm (2 years ago)

        Det er jammen sant.

        Reply
  13. Bente
    October 3, 2012 at 1:18 pm (2 years ago)

    Det er noe av det mest krenkende jeg har sett. Håpløst og skamfullt av foreldrene.

    Reply
    • Susanne Kaluza
      October 3, 2012 at 2:23 pm (2 years ago)

      Enig med dere begge Maya og Bente!

      Reply
  14. Aorgzplz
    October 3, 2012 at 1:44 pm (2 years ago)

    Avhengig av avkommets alder, og ‘forbrytelse’, vil jeg si det kan være helt kurant.
    Å henge ut en treåring får å ha et uhell i dusjen? Ikke okei.
    Men om jeg, mot all formodning, skulle ha greid å trumpe ut en sønn, som per dags dato var rundt 14 år gammel, og han ble tatt for butikktyveri for tredje gang?
    Hadde printa ut ei tskjorte med “Jeg er en tyv”, og fått den lille luringen til å gå med den i ei uke. Etter det hadde han fått ta den av, og fådd en liten premie mot å ikke gjøre det igjen.

    Kort forklart:
    Okei når det er et uhell eller liknende: Nei.
    Okei når det er snakk om lovbrudd eller andre rampestreker som kan lede til videre uheldig utvikling? Ja.

    Blir litt som å ferske hvalpen med en sneip, for så å tvinge han til å røyke hele pakken. Han blir ikke å ta et drag til på LENGE….
    Men, ja, uten kreftfare og sånt.
    Man må tåle litt disiplinering om man gjør noe man vet er galt, kun for egen vinning!

    Reply
    • Susanne Kaluza
      October 3, 2012 at 1:56 pm (2 years ago)

      Takk for balansert innspill. Ville du lastet opp bildet av “jeg er tyv” t-skjorta på nettet da? Tenker ting kan få uante konsekvenser når det havner et sted alle kan se for all fremtid.

      Reply
  15. Lise@Leserommet
    October 3, 2012 at 2:05 pm (2 years ago)

    Kjenner jeg blir trist av å lese dette. En treåring kan da virkelig ikke holdes ansvarlig for å gjøre noe som er helt naturlig? Dette er krenkene og utrolig dårlig gjort overfor en treåring.

    Hva hadde faren selv sagt om det dukket opp en slikt bilde av han selv når han var tre år?

    Og hvilke signaler gir han til sine barn og andre barn ved å gjøre det på denne måten?

    Dette er IKKE greit!

    Reply
    • BjørnarFFs
      October 3, 2012 at 2:09 pm (2 years ago)

      Not sure if Frape or just retarded…

      Reply
    • BjørnarFFs
      October 3, 2012 at 2:10 pm (2 years ago)

      Jo, d e veldig greit! Funny stuff

      Reply
    • Susanne Kaluza
      October 3, 2012 at 2:23 pm (2 years ago)

      Hva slags signaler han sender til egne og andre barn er interessant. Dere som heier på faren: Ville dere syntes det var like greit om samme bildet var postet av en klassekamerat? (“Jeg bæsjet på meg på fest?”

      Reply
    • Susanne Kaluza
      October 3, 2012 at 7:17 pm (2 years ago)

      Signaleffekten er viktig å tenke på ja. Det merkes tydelig at vi er første generasjon foreldre som lever med internett.Tipper barna våre blir mye dyktigere på å sette fornuftige grenser.

      Reply
  16. Morten Hansen
    October 3, 2012 at 2:10 pm (2 years ago)

    Disse “foreldrene” bør umiddelbart fratas sine barn og stilles for retten for barnemishandling. Det hører ingensteds hjemme å utsette sine barn for slik ydmykelse, og etter mitt syn betyr dette at disse foreldrene hverken er glad i sine barn eller er i stand til å utføre sine forpliktelser som foreldre.

    Reply
    • Susanne Kaluza
      October 3, 2012 at 2:18 pm (2 years ago)

      Psykisk mishandling er defintivt like ille som fysisk. Får håpe det er faren som har fått den største lærepengen denne gang..

      Reply
    • Geir
      October 3, 2012 at 2:41 pm (2 years ago)

      Hvis foreldrene burde stilles for retten pga. dette, vil jeg tro rettsinstansen hadde fått nok å gjøre.
      Men dette gir et signal til ungen som er helt feil. Jeg har selv en 3 åring og det kunne aldri falt meg inn i det minste hverken å kjefte på henne eller hengt henne ut pga noe slikt.
      Men det er dessverre mange foreldre i dag som er uansvarlige og uvitende, når det gjelder konsekvens av sine handlinger. Når det gjelder det å legge ut bilder av unger på denne måten, eller generelt vi f.eks Facebook eller Instagram så er det ikke noe som forsvinner helt av seg selv. Og barna har vel egentlig ikke godkjent bildene selv….

      Reply
  17. Anders
    October 3, 2012 at 2:32 pm (2 years ago)

    Jeg klarer ikke helt å se hvordan dette er en straff og ikke bare en morsom “spøk”. Den orginale posten hadde tittelen “She’s so proud of herself” og i bildet stod hun å smilte. Det var bare et morsomt bilde. Jeg ser på at det er mer som noe å le av når hun blir eldre. Tviler sterkt på at hun har PC og/eller vet hvordan man bruker en. Så jeg skjønner ikke helt hvordan dette er ydmykende. Det som skremmer meg mer er at dere tar dette så utrolig langt. Jeg vil si det hadde vært mer ydmykende å finne ut at mange tusen hadde kalt faren min en dårlig far, en et bilde der jeg står med et skilt som sier jeg har bæsja i dusjen når jeg var TRE år gammel. Med tanke på ydmykelsen er det vel mer en selvoppfyllende profeti en noe annet spør du meg.

    Reply
    • Geir
      October 3, 2012 at 2:45 pm (2 years ago)

      Kanskje, men det er nok historien bak bildet som er ille.
      Jeg tror nok hennes far har gjort litt mer ut av situasjonen en det som er bra for hennes selvbilde. Og som far til 2 så er det faktisk noe som opptar meg, bruk av LØFT istedenfor straff.

      Reply
      • Susanne Kaluza
        October 3, 2012 at 7:18 pm (2 years ago)

        “Bruk av løft i stedet for straff”. Bra sagt!

        Reply
    • Mats
      October 3, 2012 at 5:33 pm (2 years ago)

      Enig !

      Reply
  18. Rune
    October 3, 2012 at 2:34 pm (2 years ago)

    Alltid noen surmaga kvinnfolk som syntes dette er grusomt. Dette er ikke barnemishandling. Tror du ikke den drittungen med skilt rundt halsen om at han ikke er itl å stole på sørger for at han aldri stjeler noe igjen? Tror nemlig han lærer mye av det.

    Reply
  19. Jørgen Dahle
    October 3, 2012 at 3:25 pm (2 years ago)

    CHILL THE FUCK DOWN! Det e nå vell for faen bare morsomt.

    Reply
    • Renate
      October 3, 2012 at 3:55 pm (2 years ago)

      Skulle likt å sett hvor høyt du lo om noen gjorde dette mot deg. Dette er ikke morsommere enn vold mot barn. Men du synes kanskje det er helt greit også?

      Reply
      • Mats
        October 3, 2012 at 5:34 pm (2 years ago)

        Haha, det blir vel litt i overkant usaklig når du sammenligner en uskyldig spøk med vold mot barn ?

        Reply
  20. Rune Fardal
    October 3, 2012 at 3:40 pm (2 years ago)

    Dette er et åpenbart utrykk for voksne som gjennom krenkelse av barnet opplever oppreisning av egen krenkelse (bærsje i dusjen min). Dette er voksne ute av stand til å forstå hvordan de krenker barnet. De evner ikke leve seg inn i barnet, deres egne egosentriske behov går foran.

    Dette er omsorgsvikt grande for det barnet lærer er at det ikke må krenke den voksenes følelser. Dermed er vi ret inne i narsissistisk problematikk der barnet må speile den voksens behov og ikke omvendt. Dette barnet lærte ingenting annet enn at det ikke er verdt noe som helst og det fra den barnet er helt avhengig av!

    Syke syke mennesker!

    Reply
    • Susanne Kaluza
      October 3, 2012 at 7:19 pm (2 years ago)

      Takk for gjennomtenkt og klokt innspill, Rune!

      Reply
  21. Renate
    October 3, 2012 at 3:52 pm (2 years ago)

    Klart de lærer noe av dette!
    De lærer at foreldrene ikke er på deres side når noe går galt. De lærer at de ikke er trygge noe sted og at de voksne heller vil le av dem enn å rettlede dem. Også håper jeg de lærer at når foreldrene blir gamle er det ikke noenting som tilsier at de skal hjelpes og støttes av sine barn…

    Dette er egentlig noe barnevernet burde ta tak i. Kvalmende oppførsel. Lite voksent.

    Reply
    • Susanne Kaluza
      October 3, 2012 at 5:32 pm (2 years ago)

      Godt poeng Renate. Barna lærer defintivt noe, men om de lærer det foreldrene ønsker er mer tvilsomt..

      Reply
  22. Judge
    October 3, 2012 at 4:10 pm (2 years ago)

    Ok bare for å oppklare siden dere er idioter. Dette er en SPØK (Dette skjedde aldri) fra en person på reddit.com

    Denne jenta ble aldri hengt ut av faren, det var en spøk faren gjorde og dattera sa ja til (de laget en photo-op).

    Så spar dere.

    Reply
    • Susanne Kaluza
      October 3, 2012 at 4:43 pm (2 years ago)

      Det er fortsatt hans datter? Usladdet? Fortsatt lagt ut på nettet? En 3-åring er selvfølgelig ikke i posisjon til å si nei når pappa sier: Kan du ha på deg denne plakaten mens pappa tar bilde? Selvfølgelig bedre at det ikke var ledd i en sjuk oppdragelsesstrategi (dog grenseoverskridende humor), men om du følger linkene i saken over her ser du at det finnes plenty med andre eksempler.

      Reply
    • Susanne Kaluza
      October 3, 2012 at 5:32 pm (2 years ago)

      Og faren bekrefter forøvrig at selve hendelsen stemmer:

      ‘I was making light of a messy situation,’ he said.

      Reply
  23. Redditbruker
    October 3, 2012 at 4:19 pm (2 years ago)

    Hadde folk brydd seg om å spore opp innlegget som ble postet på Reddit for noen dager siden hadde man skjønt at bildet ikke ble postet for å offentlig ydmyke datteren, men at det ble postet som en vits. Amerikanske medier har tatt saken ut av sammenheng, og blir nesten flaut å se at medier her blind følger etter uten å sjekke fakta!

    Handler ikke om dårlig oppdragelse eller uakseptabel behandling av barn, det er rett og slett en spøk!

    Reply
    • Susanne Kaluza
      October 3, 2012 at 4:27 pm (2 years ago)

      Jeg har selvfølgelig lest originale innlegget, men vil ikke linke til det her siden datteren er usladdet. At faren mente det som en spøk er åpenbart, men så lenge det dreier seg om et ekte barn er det fortsatt ikke gøy. Hadde han lagt ut et liknende bilde av seg selv derimot..

      Reply
    • Timian
      October 4, 2012 at 10:48 am (2 years ago)

      Da er det jo tydelig att vedkommende far også har noe å lære om nettvett..Det man legger ut er tilgjengelig,og kan bli brukt og tolket på ganske så mange måter..For meg handler denne saken om en far med dårlig dømmekraft..Uansett om det var en spøk eller ikke..

      Reply
  24. Hanna
    October 3, 2012 at 4:52 pm (2 years ago)

    Jeg skjønner ikke engang hvordan noen kom på at “sånn skal jeg straffe ungen min”… Eller andres barn, for den saks skyld. Spøk eller ikke, faren burde tenkt lengre og i det minste sladdet ansiktet slik at barnet ikke var gjenkjennelig.

    Reply
    • Susanne Kaluza
      October 3, 2012 at 7:19 pm (2 years ago)

      Jepp. Mangelen på sladd føyer seg til lista over dårlige valg i dette tilfellet.

      Reply
  25. Christian
    October 3, 2012 at 5:02 pm (2 years ago)

    Dette er kanskje noe av det verste jeg har lest på lenge, dette er så tatt ut av sammenheng at det er skremmende.

    Der er tydelig at denne bloggeren/ journalisten ikke har brydd seg om gjøre research, for å så prestere å skive sånn søppel. Dette er et typisk eksempel på hva som skjer når du kun ser på saken fra en side.

    jeg er selv aktiv på reddit og leste innlegget lagt ut av faren som ble godt tatt imot og var helt klart ment som en spøk. Dette viser også litt til intelligensen til forfatteren som ikke klarer å skille spøk fra virkelighet

    Problemet med slike innlegg er at folk som ikke kjenner til saken leser innlegget ditt, Og vil tro at dette er en bevist handlig for å henge ut datteren sin. Og ut I fra kommentarfeltet å dømme er det akkurat dette du har klart. (bravo!)

    lær deg å gjøre i det minste litt researh før du legger ut innlegg, dette blir for dumt

    Reply
    • Susanne Kaluza
      October 3, 2012 at 5:31 pm (2 years ago)

      Faren sier selv i et intervju at hendelsen absolutt fant sted, men at han altså syntes det var uskyldig moro (som jeg også skriver øverst i innlegget) og forsvarer seg med at liknende innlegg er postet på Reddit før.

      “He said that he’s seen several of these kinds of posts on Reddit before and they’ve never garnered this much attention.

      ‘I wasn’t angry with my daughter I was making light of a messy situation,’ he said. “

      Reply
    • Timian
      October 4, 2012 at 10:51 am (2 years ago)

      Har ikke faren til denne jenta noe feil med intelligensen som ikke forstår att når han legger ut slike bilder så kan de bli tolket annerledes enn hva han mener da?

      Reply
      • Susanne Kaluza
        October 4, 2012 at 3:32 pm (2 years ago)

        Godt poeng. På nettet har man ikke kontroll over folks tolkninger. Det bør derfor manes til varsomhet, særlig når det gjelder bilder av barna.

        Reply
  26. tobbe
    October 3, 2012 at 5:13 pm (2 years ago)

    Enkelte som kommenterer her avslører liten innsikt og begreper om at en 3-åring virkelig burde være istand til å forstå og oppleve dette som en spøk, vits eller ikke.!..Spøk,vits ? Ser ikke ett milligram humor i dette “stuntet”….Og er bildet på nett, så er det der så lenge nettet eksisterer .Er synd at iq ikke er proposjonalt med evnen til å forplante seg..Gjelder for han fysakken av en far og enkelte her inne som chiller og syns alt er gøy så lenge noen andre “kule” dudes forteller dem det.!

    Reply
    • Susanne Kaluza
      October 3, 2012 at 7:21 pm (2 years ago)

      Ja, hvor går grensa? Vi kan jo bare kødde litt med ungene? Kanskje posere de med en sigg og en halvliter? Hehe. Lære de nazihilsen, det er gøy! Se hvordan morsomme de blir om de får i seg en liten tår. Høhø.

      (Og ja, alt dette er reelle eksempler)

      Reply
  27. Tomas
    October 3, 2012 at 5:46 pm (2 years ago)

    Mobbere får gode jobber fordi de prater godt for seg. Denne ungen kommer til å prise faren sin for dette når han/hun blir voksen. Så slapp av kjeppstive hønemødre, unger som får litt motstand i oppveksten er bare bra for mentaliteten.

    Reply
  28. Førskolelærer.
    October 3, 2012 at 6:28 pm (2 years ago)

    Som voksne har vi alltid et ansvar for å beskytte våre barn, uansett alder.
    Et spesielt ansvar har vi når det kommer til Internett og hva vi publiserer her.
    En tre-åring har ikke evnen til å vurdere om et slikt bilde av seg selv skal være tilgjengelig for allmennheten, fordi en tre-åring vet ikke hvilke konsekvenser det kan få/ikke få eller hva det vil si i det hele tatt. Vi som voksne og spesielt foreldre burde vite det og derfor tenke oss om to ganger før vi publiserer noe som helst om våre barn på Internett, morsome spøker eller ikke. Dersom noen legger ut et bilde av oss voksne på nettet hvor vi gjør ting vi kanskje angrer på, eller skriver noe om oss som vi ikke liker så har vi mulighet til å forsvare oss. Det har ikke en tre-åring. Hvordan denne faren ønsker å oppdra sitt barn, eller lære barne sitt at man ikke skal bæsje i dusjen det får han bestemme selv, men jeg vil tro han kommer ganske mye lenger med forståelse og samtale med sitt barn enn med et skilt som jeg antar at barnet ikke en gang kan lese. Jeg mener at det denne diskusjonen egentlig bør handle om er beskyttelse av barns privatliv og vår makt som voksne til å værne om det, der barna ikke kan gjøre det selv.

    Reply
    • Susanne Kaluza
      October 3, 2012 at 7:21 pm (2 years ago)

      Takk for fornuftig innlegg!

      Reply
  29. John
    October 3, 2012 at 6:28 pm (2 years ago)

    FNs barnekonvensjon paragraf 16.
    RETT TIL PRIVATLIV Barnet skal ikke utsettes for vilkårlig eller ulovlig innblanding i sitt privatliv, i familien, i hjemmet eller i korrespondansen sin. Det skal beskyttes mot ulovlig angrep mot ære og omdømme.
    ………Case closed

    Reply
    • Susanne Kaluza
      October 3, 2012 at 7:22 pm (2 years ago)

      Godt poeng!

      Reply
  30. Mammapaz
    October 3, 2012 at 6:40 pm (2 years ago)

    Nå er jeg generellt i mot gapestokk som stakkemetode, enten det er virtuell eller ikke…
    Jeg ser på det som en for for mobbing…
    Men om dette er greit…
    absolutt ikke, uansett grunn… Av den enkleste grunn, som jeg syntes foreldre genrellt bør ta mer hensyn til;
    Privatlivets krenkelse…

    Jeg mener man generellt bør være flinkere til å huske at barna har egen fri vilje, og senere vil bildene du legger ut av poden/prinsessen i full ofentlighet med åpen profil, komme og bite deg i rumpa til slutt.
    De fleste nettsteder ber deg forvisse deg om at bilder du legger ut av andre enn deg selv, syntes det er greit at du legger ut bildene… Men når det gjelder barn, nei da er det liksom ikke så nøye?

    “hvorfor ligger det “drite seg ut” bilder av meg mamma/pappa?”
    “Nei, men er det så farlig da? Du var jo et barn!”
    Nope, skam og fy sier jeg!
    Det er lov å tenke litt lenger enn akkurat her og nå!

    Reply
    • Susanne Kaluza
      October 3, 2012 at 7:22 pm (2 years ago)

      Ja, det er mange skillelinjer som trengs å dras opp når det kommer til å eksponere barna sine på nett. Her har vi alle en jobb å gjøre!

      Reply
  31. Laila Didriksen
    October 3, 2012 at 10:26 pm (2 years ago)

    Dette er i mine øyne meldegrunn til barnevernet for omsorgssvikt. Foreldre som gjør slikt mot sine barn evner ikke å ta vare på dem på en forsvarlig måte.

    Reply
    • Susanne Kaluza
      October 4, 2012 at 3:33 pm (2 years ago)

      Utroig hva folk kan finne på for å være festlige på barnas vegne ja..

      Reply
  32. Hildegunn
    October 5, 2012 at 12:58 pm (2 years ago)

    Synes hverken dette er greit å gjøre mot en 3 åring, en 15 åring, eller en voksen for den sakens skyld.
    Og at det er en spøk og 3 åringen er med på det er jo helt håreisende å si. Det er foreldrenes ansvar og beskytte barna og en 3 åring har jo ingen anelse om konsekvenser eller hva hun har sagt seg villig til å være med på!!
    Skammelig spør du meg!!
    Synes ingen mennesker burde bli hengt ut sånn.

    Reply
    • Susanne Kaluza
      October 7, 2012 at 7:33 pm (2 years ago)

      “Det er foreldrenes ansvar og beskytte barna og en 3 åring har jo ingen anelse om konsekvenser eller hva hun har sagt seg villig til å være med på” Godt oppsumert!

      Reply
  33. http://savannahskatepark.com/raybansuk/
    April 24, 2013 at 8:35 pm (2 years ago)

    Howdy! This post couldn’t be written any better! Reading this post reminds me of my old room mate! He always kept talking about this. I will forward this page to him. Fairly certain he will have a good read. Thank you for sharing!

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *






Comment *