Sex foran barna i ferien?

“Hvis barn er nysgjerrige og ønsker å se, syns jeg ikke det er noe problem at de ser at foreldrene har sex. Men det forutsetter at de har et fritt valg til å gå og at foreldre klarer å snakke med barna om sex, sier sexolog Anders Lindskog til Foreldre og Barn.”

Her må jeg trekke pusten dypt.

Ettusenogen..ettusenogto..ettusenogWTF??!

Saken handler om hvordan finne tid til sex på familieferie, noe som selvfølgelig er et tabloid og godt tema i disse dager. Men sitatet over gjør at jeg får problemer med å ta både mannen og artikkelen alvorlig. For Anders Lindskog kan da ikke på ramme alvor mene at det er greit å la barn se på at voksne mennesker har sex?

Free love er greit når du er hippie, men for småbarnsforeldre..?


Jeg skjønner at Lindskog forsøker å være kjekk og grei og at han spissformulerer med vilje for å skape reaksjoner. litt sånn: “Høhø, se så frigjort sexolog jeg er” liksom.

Med Alvdal saken friskt i minne synes jeg likevel det er uheldig å oppfordre til seksuelt utglidende adfard overfor barn. Det finnes  utallige eksempler at grenseløshet i forbindelse med barn og sex har skapt en overgrepskultur . Sekten “Guds barn” som hadde flere hundre medlemmer i Norge på 70-tallet praktiserte et “liberalt” forhold til barn og sex. Magasinet rullet opp den tragiske historien i en hovedsak for noen år siden.

«Det er overhodet ingenting galt med sex, så lenge det er praktisert i kjærlighet, samme hva man gjør, hvem det er med eller hvor gamle de er (…)», skrev sektens stifter David Berg i heftet «Djevelen hater sex – men Gud elsker det».

Her kjenner jeg løvemoren i meg våkne, for vi som voksne har et ansvar for å være krystallklare på hvor denne grensen går: Barn hører overhodet ikke hjemme i voksnes sexliv.

En ting er om barna ved et uhell oppdager at foreldrene har seg (Gud, så glad jeg er for at jeg aldri havnet i den situasjonen da jeg var barn. Da hadde jeg klort ut øynene mine på stedet. Så vidt meg bekjent har mammaen og pappaen min ligget sammen to ganger. Da de lagde søsteren min og da de lagde meg. Punktum. Lenger enn det strekker ikke spekulasjonene mine seg på det punktet der.)

På festival? Ok. På samme rom som barna dine? Ikke ok.

Jeg undrer på om det denne sexologen oppfordrer til ikke vil rammes av straffeloven. Blotting og obskøn adferd foran andre er som kjent forbudt. Paragraf § 201 er klar:

“Den som i ord eller handling utviser seksuelt krenkende eller annen uanstendig atferd i nærvær av eller overfor barn under 16 år straffes med bøter eller med fengsel inntil 1 år.”

En ting er å være tabloid, en annen ting er å være dum, og her mener jeg Anders Lindskog havner på feil side av grensa.

Hva synes du? Er det greit å la barn se foreldrne ha sex om de er “nysgjerrige”? Hvordan ville du har reagert om dere hadde blitt fersket av barna?

I tilfelle det skulle være uklart: Barna foretrekker å se Byggmester Bob.


Liker du denne posten vil du kanskje også synes disse innleggene er interessante:

Jeg blir også kjempeglad om du har lyst til å like Facebooksiden min!

Del…Email this to someoneShare on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInPin on Pinterest
p5rn7vb

76 kommentarer on Sex foran barna i ferien?

  1. Karianne Gamkinn (@mammadamen)
    June 30, 2012 at 9:00 pm (2 years ago)

    Overhodet ikke greit – uansett. Sex er selvfølgelig naturlig, men jeg synes nok det hadde vært ubehagelig hvis barna hadde fersket oss.

    God helg, Susanne. Håper oppussingen går etter planen:)

    Reply
    • susannekaluza
      July 1, 2012 at 9:51 pm (2 years ago)

      Takk Karianne. Oppussing ja.. Går selvfølgelig ikke etter planen (særlig ikke den økonomiske..), men det er vel å forvente? Satser på det blir bra til slutt! Håper du har hatt en nydelig sommerhelg! Mange klemmer fra Susanne

      Reply
  2. Ellen
    June 30, 2012 at 9:23 pm (2 years ago)

    Hehe, må le litt og, men ja, jeg støtter deg i alt du sier her, og jeg har friskt i minne en venninne som braste inn i sine foreldre da hun var barn, det synet brant seg fast som hun sa. Voksen sex dreier seg om noe som skjer i en liga barn ikke har forutsetninger for å synes om, og jeg tenker at det er en fornuftigkonstruksjon fravnaturens side.

    Reply
    • susannekaluza
      July 1, 2012 at 9:52 pm (2 years ago)

      Bra sagt. Glad jeg ikke var venninen din altså ;-)

      Reply
  3. Myke minutter
    July 1, 2012 at 12:04 am (2 years ago)

    Helt enig! Barn har ikke samme evnen som voksne til å sortere inntrykkene de får i en sånn situasjon. Generelt får jeg en dårlig magefølelse av å høre at noen mener det er ok å med vitende og vilje ha sex foran barn, som ikke skal påtvinges voksnes seksualitet på hverken den ene eller andre måten.

    Reply
    • susannekaluza
      July 1, 2012 at 9:53 pm (2 years ago)

      Ikke sant? Synes sexologen her glemmer ytringsansvaret han har når han uttaler seg til et landsdekkende magasin.

      Reply
  4. Linn
    July 1, 2012 at 8:49 am (2 years ago)

    Oj,ja det var litt av ett utsagn!
    NEI,barn har ikke noe godt av å stå å se på noe sånt… Fysj :S
    Hm,håper ikke barna i huset kommer inn når vi har oss noen gang.
    Men,vi har hatt sex-praten med jenta på 6 år,sååå kanskje lettere å forklare henne hva som skjer.

    Reply
    • susannekaluza
      July 1, 2012 at 9:55 pm (2 years ago)

      Lurt å være åpne på forklaringer ja. Har full tro på å forklare barna om sex og hvordan barn blir til fra de er like små. Tror jeg tok den praten med datteren min da hun var nesten 3 og skulle bli storesøster. Men derfra til å la de se på at voksne har sex går virkelig en avgrunn!

      Reply
  5. Hanna
    July 1, 2012 at 9:27 am (2 years ago)

    Herregud, EWW! Nei.

    Reply
    • susannekaluza
      July 1, 2012 at 9:54 pm (2 years ago)

      Eww er ordet ja. Bare tanken. Grøss!

      Reply
  6. Kirsti
    July 1, 2012 at 10:03 am (2 years ago)

    Dette ble diskusjonen på sommerfesten jeg var på i går også og jeg tror de fleste var ganske sjokkerte over uttalelsen. En ting er jo om barna tilfeldigvis kommer inn, men å da invitere dem til å se på (som jeg forstår Lindskog syns er greit) virker for meg helt absurd. I tillegg krever jo denne situasjonen en forståelse av situasjonen som selvfølgelig avhenger av barnets alder, men allikevel…

    Sex på ferie, ja takk. Men da uten tilskuere.

    Kirsti

    Reply
    • susannekaluza
      July 1, 2012 at 10:10 pm (2 years ago)

      Gode poenger. Tror jeg hadde blitt sjokkskadd av synet uansett alder . Og uansett hvor mye foreldrene mine forklart i ettertid. Folk får bare kjøre på i ferien, men er det så vanskelig å skaffe seg lås på rommet og tegnefilm i stua?

      Reply
  7. Lammelåret
    July 1, 2012 at 10:52 am (2 years ago)

    Jeg er ikke sikker på hva han egentlig mener, men om han faktisk mener at det er greit å ha sex foran øynene til ungene er jeg sterkt uenig. Dette handler ikke om å være prippen eller sær, men å beskytte barna. Jeg er også skeptisk til utglidende grenser som nærmer seg ingen grenser. Og så skjønner jeg ikke hvorfor voksne ikke skal skjerme sitt privatliv?

    Reply
    • susannekaluza
      July 1, 2012 at 10:09 pm (2 years ago)

      Enig! Veien er kort fra å mene at dette er greit, til å si som Staff at en seksuell handling mot barn kun er noe galt hvis man skader det fysisk. Her mener jeg Lindskog har et ytringsansvar han svikter.

      Reply
      • Lammelåret
        July 1, 2012 at 10:11 pm (2 years ago)

        Fysj! Jeg blir så provosert når du forteller meg hva Staff mener. Knurr!

        Reply
  8. S
    July 2, 2012 at 11:33 am (2 years ago)

    Helt enig med deg. Sjokkert over uttalelsene.

    Reply
  9. tori
    July 2, 2012 at 12:39 pm (2 years ago)

    Men ærlig talt man trenger da ikke ha sex i stua midt i barnetv! Eller ved siden av barna på stranda eller bassenget:-D Det er tid etter at de er lagt og natten senker seg. Og har man tenåringer så mener jeg det er helt greit å si at nå trekker mor og far seg tilbake og vil ikke forstyrres. Denne løvemora som i artikkelen sier at hun mener det er greit å tro at hennes foreldre hadde sex 2 ganger i livet kan umulig ha det godt. Ungene idag er ikke gamle før de vet hva det er og selv om jeg i ungdommen til tider kunne bli litt flau over mine egne foreldre til tider synes idag at det er flott at de lærte meg ett sunt syn på kjærlighet og hva det innebærer. Ikke er jeg traumatisert heller:-D

    Reply
  10. Magne D. Antonsen (VG)
    July 2, 2012 at 2:01 pm (2 years ago)

    Bra blogg, Susanne!

    Det er Magne fra VG her. I dag har jeg valgt innlegget ditt som dagens anbefaling på Lesernes VG, du finner det nederst på forsiden til VG Nett!

    Er det noen som har tips om gode blogger jeg bør anbefale så send meg en link på magne.antonsen [@] vg.no Vil du ha flere tips om gode blogger kan du følge Lesernes VG på http://www.facebook.com/lesernesvg og http://twitter.com/lesernesvg

    Reply
  11. Heidi
    July 2, 2012 at 2:23 pm (2 years ago)

    Helt enig med deg! Da jeg leste artikkelen visste jeg ikke helt om jeg leste riktig. Begynte å lure på om jeg var den eneste som reagerte sterkt på det som ble skrevet, men det var jeg heldigvis ikke. Jeg har aldri sett mine foreldre i en slik setting, og er utrolig glad for det. Haha, som du sier så fint, jeg hadde nok også klort ut øynene mine på stedet. Jeg har jo fått servert noen historier fra venner og venninner opp gjennom årene, og for å si det sånn, jeg er glad det ikke har hendt meg. Sex er naturlig, det er en flott og bra ting, men barn har ingenting å gjøre på rommet sammen med pappa og mamma i full aksjon!! Det kan være vanskelig å si hvor grensen går her, men jeg vil nesten si det er på grensen til incest….

    Reply
  12. John Olav Ytreland
    July 2, 2012 at 3:06 pm (2 years ago)

    Jeg hadde et opphold i USA for noen år og kjente en som røykte marihuana (pot). Han mente at det var helt greit å gjøre foran sønnen. Han sluttet umiddelbart da sønnen sa på skolen at “daddy is a pothead.”

    Tror det hadde vært betydelig verre om datteren min sa noe liknende om sex og kanskje kunne etterape akten teknisk også. Pappa hadde vel fått en temmelig vanskelig samtale fra SFO. Hvis vi gjør det så naturlig at det bare er en teknisk øvelse, kan barn/ungdom overtales til å gjøre det med hvem som helst. Jeg tror ikke barn forstår at sex har et innhold. Jeg tror dessuten barn under 5-6 år vil ha problemer med å skille mellom sex og vold. Det kan derfor stilles spørsmål ved om det er spesielt sunt.

    Det er mange muligheter for voksne til å eksperimentere. Dette bør ikke være en av dem!

    Reply
    • susannekaluza
      July 2, 2012 at 7:34 pm (2 years ago)

      Veldig enig John Olav! Vil tro alder hadde gått en bekymringsmelding til barnevernet da gitt!

      Reply
    • susannekaluza
      July 2, 2012 at 7:35 pm (2 years ago)

      Veldig enig John Olav! Vil tro det hadde gått en bekymringsmelding til barnevernet da gitt!

      Reply
  13. Ungjenta ;)
    July 2, 2012 at 3:14 pm (2 years ago)

    Sånne ting bør skje uten barn! Jeg er selv 16 og hadde antakelig dødd hvis jeg så en av foreldrene mine ha sex (de er skilt). Har noen venner som har opplevd å komme inn mitt i akten til foreldrene, og de er ikke akkurat veldig happy for det. Ingen traumer, men det er ikke noe de synes er veldig kult heller.
    Det er jo ikke sånn at jeg inviterer moren min inn og synes det er greit at hun ser på når jeg har sex med kjæresten min… Da burde det heller ikke være sånn at det motsatte er greit heller. Helt uaktuelt for min del hvis jeg noen gang blir mor. Æsj og fysjom for noe tull.
    Sett med en ungjentes øyne :)

    Reply
    • susannekaluza
      July 2, 2012 at 7:34 pm (2 years ago)

      Vi tenker nok ganske likt om dette selv om jeg er 15 år eldre enn deg. Takk for godt innspill!

      Reply
  14. Martine
    July 2, 2012 at 3:29 pm (2 years ago)

    Helt enig! Nå er jeg selv 23 år, og har heldigvis aldri sett eller hørt mamma eller pappa ha sex. Selv om jeg antar at begge har et flott sexsliv, er det ikke noe jeg ønsker å være innblandet i. Sex er noe som foregår mellom to personer, selv om enkelte har diverse fetisjer. Barn bør absolutt vite om sex, hvordan barn blir til, og se på sex som noe vakkert og kjærlig. Men å se på sine egne foreldre ha sex….nei takk.
    Jeg håper mine fremtidige barn aldri får se meg ha sex.

    Reply
    • Morten
      July 3, 2012 at 2:48 am (2 years ago)

      vil vell nesten ikke kalle trekant eller gruppesex om du vil for en fetisj. det viser seg faktisk at flertallet enten har hatt det eller har “drømt” om det. babelet om at det skal være så mye kjærlighet inn i bildet når sex skal gjøres er jeg også mindre enig i. utenom dette er jeg selvfølgelig enig i delen der det angår barna

      Reply
      • Martine
        July 6, 2012 at 12:10 pm (2 years ago)

        Tenkte mer på de som liker at folk ser på andre ha sex, da jeg skrev fetisjer, og raker ikke end på gruppesex. Folk er forskjellige på hvor viktig kjærlighet er i forhold til sex, viktigste er vell at man blir tent av hverandre. Jeg for min del tenker at det er viktig at barna ikke ser på sex og seksualitet som noe skammfult og skittent.

        Reply
        • susannekaluza
          July 6, 2012 at 6:51 pm (2 years ago)

          Barn må lære at sex er naturlig og bra ja. Tror likevel det gjøres best uten å involvere de i voksnes sexliv, er du ikke enig?

          Reply
      • Martine
        July 7, 2012 at 2:03 am (2 years ago)

        Jo, absolutt!! Jeg tror jeg hadde fått litt parnikk om mine barn hadde sett meg midt i akten altså.

        Reply
  15. Undre
    July 2, 2012 at 4:22 pm (2 years ago)

    Umphgh. At ikke denne vattnissen av en sexolog forstår at det er helt feil folk som kommer til å trykke “rådene” hans til brystet.

    Den eneste fordelen med dette utspillet er at google har evig hukommelse og at folk som vurderer å oppsøke denne mannen kan finne ut på forhånd at de bør styre unna. Virkelig. Vattnisse! Gah.

    Reply
    • susannekaluza
      July 2, 2012 at 7:32 pm (2 years ago)

      Så enig! Det er hovedproblemet mener jeg. At feil folk vil kunne bruke uttalelsen til å legitimere overgrep. Barn misbrukes hver dag i Norge, og det er i hjemmet de fleste overgrepene skjer. Da er det viktig at fagfolk er krystallklare på at voksnes sex og barn ikke skal blandes!

      Reply
      • Undre
        July 2, 2012 at 8:38 pm (2 years ago)

        Det finnes dessverre voksne der ute som mangler de rette sperrene, og Lindskog og media har dessverre nå gitt dem et frikort til å flytte grenser de ikke bør flytte.

        Jeg lurer jo på hva i alle dager Lindskog baserer uttalelsen sin på. Jeg lurer også veldig på hvordan han ser for seg at barn skal være modne nok til å _velge_ å se på at foreldrene har sex. Hvordan mener han at barna skal kunne ta et “fritt valg”? Jo yngre barna er, jo enklere er det for voksne å manipulere dem til å “ville” det den voksne vil at barnet skal ville. Dette ser vi gang på gang der overgripere manipulerer barn til å internalisere overgriperens verden og verdier.

        Dert er så mange sider ved uttalelsen til Lindskog som framstår som så uforsvarlig at jeg synes Klikk.no og Dagbladet burde gitt f i å sitere mannen.

        Reply
      • Vegard
        July 3, 2012 at 9:27 am (2 years ago)

        Legitimere overgrep?

        Det er lang avstand mellom å ha sex foran et barn, og det å ha sex -med- et barn. LANG avstand. Hvis man er såpass skrudd i hodet at man kan bruke sexologens utsagn til å subjektivt legitimere overgrep, da er man også skrudd nok til å bruke hvilken som helst uttalelse til å legitimere overgrep.

        Et ønske om å la barn se på handlinger som angår sex har ikke noe mer med overgrep å gjøre enn en beskjed om at barnet må vaske seg på kjønnsorganet har. Eller kanskje dere også mener at vi må ta avstand fra alt helsepersonell som mener at foreldre må sørge for at sine barn blir vasket skikkelig dersom ikke de klarer det selv, fordi “de rette personene” kan bruke slike utsagn til å legitimere overgrep??

        Skjønner at det er noen som syns sexologens utsagn er veldig kontroversiell, og veldig feil, men det må tøyles LITT inn i forhold til hvilke sammenligninger som blir gjort av veldig mange her. Jeg er heller ikke enig med sexologen, men det blir helt usannsynlig feil – for ikke å snakke om usaklig – å trekke paralleller til pedofili.

        Reply
  16. Koppa Dasao
    July 2, 2012 at 4:30 pm (2 years ago)

    Tabloid er det rette ordet på denne saken. Man serverer en overdrivelse og så blir det alt folk ser seg blind på, ikke sakens kjerne, det faktum at det er ingenting galt i sex. Ei heller i at barn stifter bekjenskap med foreldrenes aktiviteter på det området.

    At foreldrene har et sunt forhold til sex er ikke til skade for barna. Folk hadde sex også før i tida, den gangen foreldre og barn ikke bare sov i samme rom, men også i samme seng.

    Det ER intet problem om barna ser foreldrene ha sex! Det blir først et problem når sånne som deg definerer det som et problem og får makt nok til å tre den definisjonen ned over hodet på alle andre. Og denne idiotien om at det å si at dette oppdiktede problemet deres faktisk ikke eksisterer er det samme som å si at det er greit for forledre å arrangere oppvisninger for barna er bare tull. Det er IKKE greit å sette ungene foran senga for at de skal se på, og så ta seg en runde. Men det er heller ikke det sexologen oppfordrer til. Den oppfordringen finnes kun i hodene på dere sexfikserte sexfobikere.

    Reply
    • susannekaluza
      July 2, 2012 at 7:29 pm (2 years ago)

      Litt uklart hva du mener, men er du enig i at det er en forskjell på å invitere med barna som tilskere til foreldrenes sex og at barna ved et uhell fersker foreldrene i akten?

      Reply
      • Koppa Dasao
        July 2, 2012 at 7:37 pm (2 years ago)

        Vel, kommer an på hva du mener med invitere. Men om du mener invitere som i at foreldrene drar ungene med som tilskuere for foreldrenes tilfredstillelse, så snakker man om forskjellen mellom natt og dag.

        Reply
    • susannekaluza
      July 2, 2012 at 7:30 pm (2 years ago)

      Litt uklart hva du mener her, men er du enig i at det er forskjell på å invitere barna med som tilskuere til foreldrenes sex og at barna ved et uhell fersker mor og far i akten?

      Reply
  17. tidus
    July 2, 2012 at 4:36 pm (2 years ago)

    Er ikke helt lett å se hva du vil frem til med dette innlegget med henvisning til paragrafer i lovverket som ikke er i tråd med rettfølelsen til folk flest?

    Eller mener du at det er rett og rimlig at alle som blir fersket av barna sine i akten skal sitte inn i 1 år? Da er du jo like skrudd som sexlogen :-§

    Reply
    • susannekaluza
      July 2, 2012 at 7:27 pm (2 years ago)

      Åpenbart ikke. Jeg mener at å invitere med barna til å se at voksne har sex heldigvis er noe lovgiverne har satt ned foten for. Det er overlegget som er forskjellen. Å bli fersket av barna er sikkert kjipt men det er et hendig uhell jeg tror barna kan takle fint om foreldrene bare snakker åpent og forklarer skikkelig i ettertid.

      Reply
  18. Nikolai Hoftun
    July 2, 2012 at 4:47 pm (2 years ago)

    Anders lindskog sier at det er greit at barna ser på at foreldrene har sex, eller, at han sier det ikke er så farlig at barna tilfeldigvis oppdager at foreldrene har sex?
    Førstnevne viser klart at han er en idiot med stor I.
    Hvordan man skal reagere etter det sistnevne har blitt skrevet om uttallige ganger, men tror jeg husker at man skal rolig forklare hvorfor ærlig.

    Reply
    • susannekaluza
      July 2, 2012 at 4:56 pm (2 years ago)

      Helt enig. Når det gjelder sistnevnte er vell det en harmløs men pinlig opplevelse. Her tror jeg avdramatisering er nøkkelen. Kartlegge hva barna har fått meg seg og hva de (tror) de har sett, siden det lett kan se voldelig/skummelt ut og så forklare så godt man kan.

      Reply
  19. Maren
    July 2, 2012 at 5:14 pm (2 years ago)

    Har hatt/har flere venner som har flere ganger i barndommen blitt utsatt for å høre/se/være tilstede når foreldrene har sex/gir hverandre seksuelle hint. Uten unntak er alle disse svært preget av det og har alle det veldig vondt med minnene. Dette har også vært en faktor som har bidratt til at alle disse på hver sin måte har “sklidd ut” da de ble tenåringer og fikk et svært usunt forhold til sex og nærmest overdrevet avhengighet av det i svært tidlig alder. Jeg er overlykkelig over å aldri ha opplevd dette, i og med at kun de små tegnene gjorde meg nedfor da jeg var liten. I tillegg vet de fleste barn hva dette er, uten å fortelle til foreldrene og foreldrene er naive og trur de kan “leke” uten at barna forstår… Vel – de forstår mer enn vi trur! Jeg blir RASENDE av slike uttalelser.

    Reply
    • Koppa Dasao
      July 2, 2012 at 5:18 pm (2 years ago)

      Spørsmål: Er de preget av det på grunn av kulturens negative holdning til barns erfaring av foreldres seksualitet, eller på grunn av opplevelsene?

      Reply
    • susannekaluza
      July 2, 2012 at 7:25 pm (2 years ago)

      Takk for en utfyllende og god kommentar! Tror man skal holde seg unna å blande barna inn i voksnes seksualitet. Samtidig er det viktig at man lever selv om man lever med barn, så kyssing, håndholding og flørt tenker jeg bare er sunt. Bra å se at foreldrene er glade i hverandre. Det er som du sier en viktig balansegang dette her.

      Reply
  20. Cathrine K. Størset
    July 2, 2012 at 5:25 pm (2 years ago)

    Bare tanken er absurd og kvalmende. Det er jo store diskusjoner om man kan ta et glass vin når barna er tilstede. Fordi de kan ble skremt av foreldrenes endrede adferd. Hvordan vil det da føles å se og høre foreldrene stønne og hyle av vellyst?
    Sexologen må jo være en komplett idiot.

    Reply
    • susannekaluza
      July 2, 2012 at 7:22 pm (2 years ago)

      Helt enig! Artikler jeg har lest om slikt tidligere påpeker nettopp at barn kan tro en av foreldrene er slemme eller holder på å dø og bli veldig skremt. Adferden endrer seg som du påpeker veldig i en sånn situasjon.

      Reply
  21. Frøydis
    July 2, 2012 at 6:15 pm (2 years ago)

    Hmm.. Vil egentlig bare si, at jeg vet om flere som har tatt foreldra sine i å ha sex som yngre. Og det var få eller ingen, av de jeg har snakket med, som gikk med engang og tenkte æsj og fysj og hadde lyst å klore ut øynene sine ^^

    Dog, det betyr for all del ikke at jeg er for eller for den sakskyld i mot det. Vet ikke hva jeg mener, og meningen jeg eventuelt har vil forandre seg når jeg får barn tipper jeg.

    Reply
    • susannekaluza
      July 2, 2012 at 7:20 pm (2 years ago)

      Godt innspill! Jeg tror heller ikke barn nødvendigvis blir traumatiserte av å ferske foreldrene. Hvor dramatisk det oppleves kommer vel an på situasjonen, alder, hva og hvor mye de får med seg og hvordan foreldrene takler situasjonen i etterkant. Vil tro nøytral og saklig informasjon er lurt.

      Reply
      • Frøydis
        July 2, 2012 at 9:59 pm (2 years ago)

        Nei jeg tror virkelig ikke det heller. Selvom jeg er veldig med på at det bare er feil fordi derfor.. Men fordi derfor er jo egentlig veldig dårlig argument. Som igjen gjør at jeg syntes det er vanskelig å ta stilling til hele problem stillingen..

        Men, jeg vil tro at unger og tenåringen vil se på dette på to vidt forskjellige måter. Og at spenningen / nysgjerrigheten vil forsvinne, å gå over i litt mere “æsj nei det vil jeg ikke se!”.

        Hmm.. Hva med porno da ? Er ikke det samme, men så er det jo egentlig det ? Det er ikke juksa opp til at jenter liker alt mulig uansett hvordan det foregår.. Så det er mere naturlig bare. Så, hva vis ungen gikk inn på foreldrene til ei vennine. Selvom jeg ikke regner med så mange foreldre sexer når ungene har besøk. Men, forandrer det problemstillinga ?

        Reply
      • Røyskatten
        July 2, 2012 at 10:45 pm (2 years ago)

        Har både fersket min mor og hørt henne og kjæresten i akten flere ganger som barn/tenåring. de første gangene var jeg relativt liten, og min mor kledde fort på seg før hun kom inn til meg og snakket med meg om det jeg hadde sett! Hun var veldig flink til å presisere at sex er noe fint som foregår mellom to voksne som er glad i hverandre!

        Har aldri tenkt over det som noe ekkelt etterpå heller. Min mor som meg selv har også behov for ett sexliv, og nærhet. Faktisk synes jeg, og syntes også dette som ung, at det er/var fint at min mor hadde det godt med sin partner :) Håper inderlig at mitt sexliv blir godt opp gjennom årene også :)

        Reply
  22. Arnold
    July 2, 2012 at 6:36 pm (2 years ago)

    På Cuba i fjor besøkte min kone og meg en familie som bodde i et lite hus med kjøkken, bad og stue. I hjørnet i stuen stod det en dobbeltseng.
    For oss var det veldig sært at hele familien sov i den sengen. To voksne, og 3 barn. Det eldste barnet var 13 og det yngste var 5.
    Barna i huset hadde ingen traumer med at foreldrene viste at de var glade i hverandre, og foreldrene gjorde nok sitt for å skjule det meste. Men det var også tydelig at barna forstod hva som foregikk, siden de smilte og lo litt sjenert når vi hintet om “hvordan får dere det til?”.
    Og når en tenker over det, så er situasjoner som dette ganske vanlig i verden. Folk flest i verden har ikke hus med egne rom, flatskjerm og datamaskin. Så jeg tror nok dette i stor grad går en del på kulturen vår. Alt som kan tyde på at en unge vet “over snittet” om ting skaper en ekstrem stress-situasjon blandt oss voksne. Noe som igjen påvirker barna til å tro at ting som har med sex å gjøre er noe helt forferdelig og guffent.
    Jeg tror sexologen prøvde å si at en må få det ned på et mer avslappet plan. Jeg tror ikke han prøvde å si “kom barn, nå skal dere få se på mamma og pappa som har sex!” som noen ser ut til å ha forstått det som.
    Når jeg en gang i fremtiden får barn, så tenker jeg at jeg vil lære dem et naturlig og avslappet forhold til egen kropp og sexualitet. Når de spør skal de få et ærlig og naturlig svar, uten å være flau og dermed skape trykket stemning om temaet.
    Om de skulle glippe til å se oss ha sex, så håper jeg at de ikke har blitt så kulturelt påvirket at de tror det er verdens undergang og ønsker å rive øynene sine ut.

    Reply
    • susannekaluza
      July 2, 2012 at 7:17 pm (2 years ago)

      Kloke ord. Hvis sexologen hadde uttrykket seg like klart og fornuftig som deg tror jeg han ville fått med seg langt flere. Enig i at samsoving er en naturlig ting, det er veien derfra til å “invitere med nysgjerrige barn til å se på” jeg synes tråkker over.

      Reply
  23. Gunnar Fjeldstad
    July 2, 2012 at 6:50 pm (2 years ago)

    Typisk at kvinner er for dette. Perverse idioter som de alle er.

    Reply
    • susannekaluza
      July 2, 2012 at 7:18 pm (2 years ago)

      Skjønner ikke helt hva du mener med det? Hvem er perverse?

      Reply
      • Koppa Dasao
        July 2, 2012 at 7:40 pm (2 years ago)

        Kvinner! Alt for mange kvinnfolk er blitt sexfikserte sexfobikere, og gjør alt for å overføre sykdommen på alle andre.

        Reply
  24. archie
    July 2, 2012 at 8:22 pm (2 years ago)

    Ønsker ikke å ta stilling til selve problemstillinga her, men vil bare påpeke at barn veit mye veldig tidlig. Tidlig i barneskolealder veit ALLE hvordan mennesker blir til, at man også gjør det for kosens skyld, og man kjenner igjen en kondompakke. Typisk begynner man da også å onanere omtrent i det man begynner på skolen. Mange voksne tror nok at barns utvikling ligger flere år etter det som faktisk er situasjonen. Er 24 selv, og husker barneskolen meget godt fremdeles.

    Reply
    • susannekaluza
      July 2, 2012 at 8:40 pm (2 years ago)

      Enig i det. Barns seksualitet begynner så vidt jeg har forstått allerede i livmoren. Tror det er sunt og bra og ha et åpent forhold til barn om seksualitet (forklare datteren min på 2,5 år om hvordan lillebror ble til da hun lurte på det), men derfra til å involvere barna i de voksnes seksualitet ved å invitere dem til å se på går det en avgrunn.

      Reply
  25. Per Morten Westgaard
    July 2, 2012 at 8:39 pm (2 years ago)

    ILD – Jeg syns trist på gutten som hang seg, men det jeg ikke forstår her er hvorfor han måtte føle skam pga. moren ?

    Andre spm er : Kan barn se på voksne har sex ?
    Først vil det jo komme an på alderen på barnet ….

    Reply
  26. Marthe
    July 2, 2012 at 9:27 pm (2 years ago)

    Jeg syns det er helt feil å la barna se foreldrene ha sex, men jeg syns også det er helt feil at jeg syns det.

    Reply
  27. Espen
    July 2, 2012 at 10:07 pm (2 years ago)

    jeg gikk inn mens min far og stemor holdt på, men jeg bare lo og snudde i døra og ba dem si ifra når dem var ferdig (måtte igjennom soverommet dems for å komme til mitt) meg og pappa kødder ennå om det XD (han var en av 7 unger i ett hus med ett soverom så han hørte besteforeldrene mine holde på hver natt hvis ikke han sovnet før de la seg)

    bodde noen år i kjelleren hos de andre besteforeldrene mine og hadde soverom rett under dem, første kvelden jeg hadde sex med daværende kjæreste så stønnet hun utrolig høyt, jeg bryr meg egentlig ikke, men det slo meg at kanskje hun var en av dem som synes det er flaut at andre hører så jeg sa ifra at dem prøver å sove rett over og da ble hun stille :p
    dagen etterpå spurte morfar om hun var bra i senga XD

    Reply
    • Koppa Dasao
      July 2, 2012 at 10:35 pm (2 years ago)

      O-la-la…

      Det er da man skal være kjapp i replikken og kvitere med å lure litt og si, «Jeg vet ikke helt, jeg. Jeg har ikke så mye erfaring, vet du, så kan ikke du ta en runde med henne og fortelle?»

      Reply
      • Espen
        July 3, 2012 at 9:43 am (2 years ago)

        jeg reagerte ikke på spørsmålet der og da svarte bare “jada hu var bra hu” og gikk ned i kjelleren igjen, men det er litt morsomt å tenke på i ettertid

        Reply
  28. Glenn
    July 2, 2012 at 10:14 pm (2 years ago)

    det er ikke greit at unger ser det, jeg hadde ikke likt å blitt fersket av ungene og det hadde nok vært flaut synes jeg.

    Reply
  29. Røyskatten
    July 2, 2012 at 10:35 pm (2 years ago)

    Vi bor i en trang leilighet med to soverom, og vesla vår sover inne med oss i sprinkelsenga si. Rom nr 2 er allerede opptatt av en storebror og hans kommode + lekene deres. Hun er ikke mer enn 6 mnd. og kommer til å måtte sove på samme rom som oss til vi flytter neste sommer.

    Og holde oss for sex frem til da er vel egentlig ganske uaktuellt med tanke på at vi også har behov og lyster. Vi har oss i vår seng, så klart mens begge barna sover godt! Hadde hun vist tegn på å våkne hadde det vært bråstans.

    Synes derfor du kanskje setter det litt på spissen! Sex er greit mellom to samtykkende voksne mens barn endten er på besøk hos andre, i ett helt annet rom borte fra akten, eller sover trygt og godt i egen seng uforstyrret av mor og fars (i mitt tillfelle) aktivitet ;)

    Men ellers er jeg enig ;) Sex er til for kos og å lage barn. Men barn skal ikke måtte være vitne til dette. Seksualundervisningen går helt fint uten live input også! Og skulle barnet har behov for visualisering av hvordan ett barn blir til har biblioteket, helsesøster og skolen tegnefilmer laget for nettopp denne typen undervisning :) Jeg hadde det, og guri jeg koste meg med en film om at en mamma og en pappa som var veldig glad i hverandre og ville ha barn, la seg under dynen og koste som to katter i ett vindu ;) Lo godt den dagen jeg virkelig fant ut hvordan det hang sammen ;) Men ett barn er ett barn, og de nøyer seg ofte med myyye mindre info enn en voksen. Den skikkelige forståelsen av hvordan sex fungerer kommer for en dag før eller siden. Men synes ikke det bør skje gjennom mor og fars blotting, og lite respekt for privatliv.

    Reply
  30. Chris Espen Karlsen
    July 2, 2012 at 11:16 pm (2 years ago)

    Jeg blir helt opprørt og flau over tenkebanen. Dette er vell ganske klart:

    1. Om tingen er at det er helt greit å invitere sine barn til og oppleve en sex akt??? Det blir helt skrudd, og tror 99% ser det slik og stakars foreldre som vil inv. barn for en slik opplevelse.

    2. Om at man skal måtte gjemme seg og reise vekk for og ha et sunt sexliv i tilfelle barna kan ta skade og komme til og rive ut sine øyne…..det er her jeg blir skuffet over den “politisk korrekte” måten som ser ut til og ta over landet vårt. Vårt store”lille” Norge, vill jeg bare komme med noe.

    Jeg er i dag 34 år og har flott sexliv og ikke er jeg overgriper eller annen suspekt oppførsel…..og begge øynene mine har jeg intakt ;P
    Må lure på om ingen camper lengre??? Og om alle bare sitter på vært sitt rom med en pc og ships eller er på ferie med nanny på 5 stjerners hotell med 4 rom og lign.

    Husker godt på ferie ,når jeg min bror og andre som var med på campingtur hørte lyder og hele vognen vugged.

    Til det har jeg bare egen erfaring og komme med. Husker jeg, min bror skulle ha sovnet når alt dette “utøyet som dere snakker om” begynte…..vi lo og kastet papir å leker på hverandre flirte og lo.
    Vi var jo veldig bevisste på hva som foregikk, og en gang spurte jeg noen spørsmål det husker jeg godt og fikk svar jeg var fornøyd med den gang.
    Men aller best husker jeg at når lydene forsvant var det veldig viktig og komme med lure ting vi ikke hadde fått tidligere som mere is eller om vi kunne se film eller dra på båtur dagen etter….dette var jo fordi våres foreldre var jo på sitt beste og (kanskje litt flaue) jeg og min bror fikk det slik vi ville ;D (stort sett)

    Poenget her at vi visste hva som skjedde ( alså etter nivået vi var på i alder ) og vil ganske sterkt påpeke at vi tror kanskje de unge legger mere i det enn voksne, det vill jeg si tvert om……. et barn søker løsning for det han/hun lurer på og sitter ikke funderer på hvor forferdelig dette er eller kanskje det kunne sett annerledest ut!!!
    Det som jeg husker best er hvor glade og flott stemning det var når forholdene var slik det var.
    Tror jeg ville tatt mere skade om jeg skulle sett min mor og far ha sex idag , akkurat fordi jeg vet og tenker annerledes.

    En annen ting som er litt samme sak men utenfor akkurat dette:
    En veninne som fikk barn nylig, er idag stresset full av angst. Grunnen er at forholdet til mine venner tok brått slutt da barnet bare var ca 8m-1år husker godt dette startet med sex, hun mente de ikke kunne ha det i barnets nærvær siden barnet bodde på dems rom i egen seng.
    Så kunne de ikke gå ut siden barnet kunne bli smittet, deretter kunne de ikke sitte på med andre (meg eks) fordi jeg kune jo kjøre av veien. Hun kunne ikke treffe hund fordi da ville hun få asma eller andre sykdommer.

    Poenget her er:
    Tror denne allmen synsingen av yngre foreldre idag er mye verre en virkligheten og har glemt at de selv har vokst opp uten og bli skrudd ( utenom dems syn på oppdragelse )

    Jeg klatret i trær, skøyt med hjemmelaget sprettert – kastet leire på hverandre under lek – løp og sklei på isen, hang etter biler måtte prøve alt. Ja jeg har hull i hode – arr på haka og over øyet……men gud så glad jeg ikke skal vokse opp idag med denne skremmende tanken om at barn skal skjermest fra abselutt alt som er potensielt farlig….gud så kjedelig………….men gi dem en mobil og pc i 3 års gave Stå på alle glade foreldre.

    Chris

    Reply
    • Veronica
      July 3, 2012 at 11:41 am (2 years ago)

      Jeg må si jeg syns dette var et fint innlegg.. Selv er jeg en 32 år gammel mor med noe av de samme erfaringene som du. Jeg har hørt masse lyder opp gjennom, det var rett og slett noe jeg fniste over. Jeg gikk rett inn engang ved et uhell også, og gikk like fort ut igjen for å si det slik. Ja, det var litt “ekkelt” ved at jeg ble kjempeflau på dems vegne, men det som egentlig gjorde denne saken til “feil” var at jeg ikke fikk et ærlig svar da jeg spurte etterpå hva som skjedde. For det visste jeg jo, men fikk en utrolig historie ut av det som omhandlet mareritt fra mor og en far som skulle trøste, osv osv..
      Derfor har jeg selv valgt å lære mine barn den ekte versjonen, med en fin spiss på saken ( om kjærligheten mellom to mennesker)

      Når det gjelder det å ha sex FORAN barna er jeg helt enig med de fleste her, det passer seg ikke. Men når de er i et annet rom, eller sover godt på samme rom, da mener jeg man faktisk ikke kan ta skade av sånt så sant man ikke vekker dem.
      Hvordan tror dere mennesker at livet var før?? Flere generasjoner delte faktisk samme rom, og det ble like mange (flere) barn født. Før i tiden var faktisk endel av barna også med på selve fødselen til små søsken etc, og tror dere de er traumatisert? Niks, det tviler jeg på.
      Så til alle nervøse foreldre som tror at “nå er det over og ut med sexlivet frem til barna er 8-10 og drar på overnattingsbesøk”…
      Kjære vene, det er bare å ha sunn fornuft, så går da alt slikt i orden!
      Tror ikke noen barn har blitt traumatisert dersom de har ved en glipp “gått rett inn ” og sett noe, og hvis de har.. Da er det kanskje noe rart iht hvordan mor og far har forklart barna om ting?? Dersom man hr sagt at sex er fy fy osv, så skjønner jeg jo.. Men det er jo bare å være oppriktig (uten detaljer) så vil jo som du skriver her barna vite at dette er en FIN ting!

      Men i dagens samfunn hvor alt er æsj og eww og alt det der, så skjønner jeg jo at folk kan bli traumatisert av mindre.. Uff.. Blir helt matt jeg..

      Reply
  31. Foreldradineknullerogronkerlivewithit.
    July 3, 2012 at 6:14 am (2 years ago)

    Æsj sex så grisete og ekkelt azza ….doh kanskje du skal finne en menighet eller no lignende hvor du og dine kan rive ut øynene på hverandre vis dere ser litt naken hud.

    Reply
  32. Bie
    July 3, 2012 at 6:41 am (2 years ago)

    Det er ikke ok! Jeg nesten sølte kaffen på meg da jeg lest dette:
    “Hvis barn er nysgjerrige og ønsker å se, syns jeg ikke det er noe problem at de ser at foreldrene har sex. Men det forutsetter at de har et fritt valg til å gå og at foreldre klarer å snakke med barna om sex, sier sexolog Anders Lindskog til Foreldre og Barn.”
    WTH? virkelig? hva blir det neste?

    Reply
  33. Sofie M
    July 3, 2012 at 8:49 am (2 years ago)

    Det er jo bare i moderne tid at dette har blitt tabu. Bare tenk litt tilbake i tid der man bodde sammen flere generasjoner og sov i samme rom. Det har faktisk vært kutyme i århundre og jeg tror særdeles få barn tok skade av å se foreldrene hadde sex – rett og slett fordi at normene i samfunnet var at de kom til å oppleve det. Slik er det jo i flere kulturer den dag i dag, også. Samtidig som mennesker har blitt mer og mer frigjort når det kommer til sex, har sex i seg selv blitt mer tabu. Man opplever jo ofte at småtassene på 1-2 år kommer tuslene inn når man har sex – men de tenker ikke over det. Det er først når barna har lært at sex er litt flaut og privat, at det er noe de opplever som ubehagelig. De holdningene lærere de av oss voksne.

    Når det er sagt, så rødmer jeg som bare det når min lille ettåring kommer gående inn på oss og kommer aldri til å klare å ha et normalisert forhold til at hun noensinne skulle ha sett på at vi har sex. Allikevel mener jeg ikke at jeg kan sitte på en høy hest og mene at det er galt – da det skjer rundt omkring i verden, uten at barn tar noe som helst skade av det.

    Reply
  34. jonas
    July 3, 2012 at 9:00 am (2 years ago)

    hei. ville spørre. har du vært tilskuer når foreldrene hadde sex. kanskje du klappet fort det var målllllllllll sa du. det var en fantastiks kamp tenkte du. det var mål og banen bar glatt..

    Reply
  35. christine
    July 3, 2012 at 1:30 pm (2 years ago)

    Det jeg er mest sjokkert over er vel at det finnes mennesker (og på toppen av det hele en sexolog) som mener at det er greit å ha sex foran barna. Jeg er sjele glad jeg aldri gikk inn på foreldrene mine da jeg var liten og kan ikke engang tenke meg hvordan det kan oppleves for et lite barn. Om mor og far ligger under dyna og småkoser så er kanskje ikke det så veldig traumatiserende, men kan umulig føles greit for et barn å komme inn å se mor på alle fire, mens far står bak og gir alt han har..

    Reply
  36. Eva
    July 3, 2012 at 2:09 pm (2 years ago)

    Synes ikke at hverken barn eller voksne trenger å se at jeg koser meg litt ekstra….det hører med til privatlivets fred, og jeg vil ikke påtvinge et sånt privatliv på uskyldige ofre, enten de er store eller små:)

    Reply
  37. libraVermis
    July 6, 2012 at 7:10 am (2 years ago)

    Helt enig med deg! Jeg så mine ved et uhell, og den dag i dag husker jeg det. Herregud, jeg var ikke mer enn 6-7 år..det er mye annet jeg har glemt fra den tiden.
    Har og en historie om en gammel “venninne” som gjerne hadde sex ved siden av sin egen datter. Hun var vel bare 3-4 år den gangen. Det endte med rabalder. Dattera begynte ” ligge” med dukker og dyr på barnehagen samtidig som hun gjorde faktiske framstøt til andre barn i barnehagen. Dette er IKKE ok! så ja! WTF!!!!!! ….Støtter deg fullt og helt!

    PS! Nydelig bok og bra blogg! God sommer.

    Reply
    • susannekaluza
      July 6, 2012 at 6:47 pm (2 years ago)

      Jeez. Småbarnsforeldre må selvfølgelig ha sex, og blir man oppdaget er det et hendig uhell. Men å planlegge/invitere med barna til å se? Det er en grense som ikke bør krysses. God sommer til deg og!

      Reply

Legg igjen en kommentar

Your email address will not be published. Required fields are marked *






Comment *